جهان اطلاعات

جدیدترین مطالب علمی، فناوری وکاربردی جهان

ایکیا از شرکت های بزرگ تولید کننده لوازم خانه و آشپزخانه به حساب می آید. این شرکت هر سال کاتالوگ مشهوری منتشر می کند و در اختیار مشتریان قرار می دهد تا با محصولات جدید آن آشنا شوند. در واقع ایکیا هر سال حدود ۲۰۸ میلیون کاتالوگ چاپ می کند که عدد بسیار بزرگی است.

اما نکته جالب در میان این کاتالوگ ها این است که مشخص شده برخی از تصاویر کاتالوگ در واقع دیجیتالی هستند و توسط کامپیوتر تولید شده اند. در واقع اگر به بسیاری از خانه های شیک و مدرن درون کاتالوگ با مبل های زیبا حسادت می کنید، باید بدانید که تعدادی از آنها در واقع وجود خارجی ندارند و حاصل گرافیست های حرفه ای ایکیا هستند.

اعلام شده که ۱۲ درصد تصاویر کاتالوگ ایکیا به صورت دیجیتالی تولید شده و سال آینده نیز ۲۵ درصد تصاویر با نرم افزارهای سه بعدی تولید می شود. این شرکت به این نتیجه رسیده که چیدن یک دکور در خانه و عکاسی از آن گران تر از ساخت دیجیتالی کل محیط تمام می شود و حالا سراغ روش جدید رفته است.


fakeikearooms_narenji.jpg

در واقع کل این داستان از سال ۲۰۰۵ شروع شده. در این سال به ۳ کارآموز در این شرکت گفته شد که تصویر یک محصول ایکیا را بدون استفاده از دوربین تهیه کنند. این کار برای آنها یک سال وقت گرفت اما آنها متوجه شدند که رندر دیجیتالی تصاویر کاری عملی است و می تواند کارها را راحت تر کند.

طی این مدت تیم طراحی ایکیا با تجربه تر شده و توانسته تصاویری را تهیه کند که کاملا به نظر واقعی می آیند. برای مثال تصویر بالا را نگاه کنید. هر دو محیط توسط نرم افزار تولید شده اند و واقعیت ندارند.

مطلب مرتبط: اپلیکیشن کاتالوگ ایکیا


fakeikearooms3_narenji.jpg

نوشته شده در 15 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 18:43| توسط حسین رستمی زاده|

اواخر سال گذشته میلادی بود که ال جی از تلویزیون ۸۴ اینچی اولترا اچ دی خود رونمایی کرد. اما در آن زمان جزئیات کاملی از این تلویزیون فوق العاده که وضوح تصویر 4K دارد، منتشر نشد و ال جی تنها به رونمایی از نمونه هایی از آن اکتفا کرده و وعده عرضه آن در سال ۲۰۱۲ را داد.

اکنون این شرکت فروش تلویزیون ۸۴ اینچی خود را در کره جنوبی آغاز کرده و اولین پیش فروش آن هم، ماه گذشته با قیمت ۲۵میلیون وون (تقریبا ۲۲هزار دلار) انجام شده است. با این قیمت ال جی 84 LM9600 را به شما عرضه می کند. یک تلویزیون سه بعدی که از عینک های با تکنولوژی Cinema 3D ال جی استفاده می کند. رزولوشن این HDTV تقریبا ۳۸۴۰ در ۲۱۶۰ پیکسل بوده و با استفاده از اسپیکرهای 2.2 کانال، صدای سه بعدی در اختیارتان می گذارد.

البته بخش بد داستان آنجا است که هنوز تقریبا هیچ محتوای 4K برای استفاده روی تلویزیون های این چنینی وجود ندارد. هرچند که برخی کانال های تلویزیونی و استودیوهای فیلم سازی در سال جاری مشغول تست این استاندارد جدید هستند و می توان به عرضه چنین محتوایی در آینده نزدیک امیدوار بود.

ال جی همچنین وعده داده است که از ماه آینده و در نمایشگاه IFA 2012 آلمان، فروش جهانی تلویزیون غول آسای خود را آغاز کند. آیا اکنون زمان مناسبی برای خرید تلویزیون های 4K و 3D است و این ابزارها واقعا کاربردی هستند؟ نظر شما چیست؟

نوشته شده در 15 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 18:43| توسط حسین رستمی زاده|

 

اگر یک تلفن هوشمند اندرویدی و یک دوربین جیبی را با هم تلفیق کنیم چه نتیجه‌ای به دست می‌آید؟ پاسخ سامسونگ به این پرسش، Galaxy Camera است. دوربینی با نمایشگر لمسی 4.8 اینچی و اندروید 4.1 که بهترین ویژگی‌های دوربین‌ها و تلفن‌های سامسونگ را در خود جمع کرده و از تلفیق آنها یک محصول منحصر به فرد را به وجود آورده.

در داخل، پردازنده‌ای 4 هسته‌ای با فرکانس 1.4 گیگاهرتز، وای-فای، امکانات ارتباطی 3G و 4G قرار دارند ولی باعث ناامیدی است که خبری از شکاف SD card نیست. در عوض اگر به حافظه جانبی نیاز دارید مجبور به استفاده از microSD هستید. گلکسی کمرا تنها از میکرو سیم کارت پشتیبانی می‌کند. نمایشگر لمسی دستگاه نیز، از تکنولوژی scLCD بهره می‌برد و دارای رزولوشن 1280 در 720 پیکسل و تراکم پیکسل 308ppi است.

سامسونگ مأموریت خود در زمینه وضعیت‌های اتوماتیک تهیه تصاویر را به طرز مؤثری به انجام رسانده و 10 وضعیت پیشرفته هوشمند را در اختیار قرار داده. این وضعیت‌های خودکار طوری طراحی شده‌اند که فرآیند گرفتن عکس‌های حرفه‌ای را تسهیل کنند. یک مثال خوب در این زمینه گرفتن عکس‌هایی از ترافیک روان در نور کم، در حالت پرتوگیری طولانی است. سامسونگ برای این نوع عکس‌برداری هم یک حالت خودکار دارد، که به طور مختصر به آن Light Trace یا ردگیری نور گفته می‌شود.

برنامه مدیریت محتوای هوشمند، به طور خودکار پوشه‌ها را درست می‌کند و برچسب‌های چهره را نصب می‌کند، و البته عکس‌های بی کیفیت را برای پاک کردن پیشنهاد می‌دهد. شما می‌توانید افراد را با جستجوی چهره، یا جستجوری زمان، مکان و سایر داده‌های عکس پیدا کنید.

یک برنامه Photo Wizard عکس‌های شما را بدون زحمت اضافه، آراسته و زیبا می‌کند ضمن اینکه برنامه "بهترین عکس گروهی" یک تصویر مرکب از چندین عکس پیاپی گرفته شده را تحویل شما می‌دهد که حاوی بهترین تصاویر چهره افراد است.

دیگر بخش خوب نرم‌افزاری، قابلیت‌های به اشتراک گذاشتن عکس‌ها به شمار می‌رود که در کنار سه مورد دیگر، یعنی گرفتن عکس، لذت بردن از آن، و ویرایش‌اش، چهار چرخ این ارابه پادشاهی را استوار می‌کند. با استفاده از امکانات ارتباط بی‌سیم، می‌توان عکس گرفته شده را با سایر گجت‌های خانواده گلکسی که در نزدیکی هستند به اشتراک گذاشت و آنها را به صورت خودکار در فضای ابری سامسونگ ذخیره کرد. البته سامسونگ هنوز فاش نکرده که آیا این اولین گام برای راه اندازی سرویس S Cloud است یا خیر.

در ادامه مطلب می‌توانید گالری عکس‌های گلکسی کمرا و در انتهای ویدیوی آن را مشاهده کنید.


galaxy-camera1.jpg

galaxy-camera2.jpg

galaxy-camera3.jpg

galaxy-camera4.jpg

galaxy-camera5.jpg

galaxy-camera6.jpg

galaxy-camera7.jpg

galaxy-camera8.jpg

galaxy-camera9.jpg

galaxy-camera10.jpg

galaxy-camera11.jpg

galaxy-camera12.jpg

galaxy-camera13.jpg

galaxy-camera14.jpg

galaxy-camera15.jpg

نوشته شده در 15 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 18:43| توسط حسین رستمی زاده|

به نظر می رسد که سونی حسابی از ایده سرفیس مایکروسافت خوشش آمده و تصمیم دارد که به پیروی از این شیوه (و شاید رقابت با آن) بپردازد. روز گذشته خبرهایی درباره عرضه یک تبلت-اولترابوک توسط سونی در نمایشگاه IFA 2012 منتشر شد. حال دقایقی قبل مراسم سونی به پایان رسید و اکنون جزئیات بیشتری از این داستان را می دانیم. سونی در کنفرانس خود علاوه بر عرضه یک تبلت با کیبرد لغزنده با نام VAIO Duo 11، یک کامپیوتر All-in-one با نام VAIO Tap 20 هم معرفی کرد که می توان آن را یک تبلت-پی سی هیبریدی دانست.

Duo 11 صفحه 11.6 اینچی با کیفیت 1080p چند لمسی داشته و از یک قلم دیجیتالی استایلوس هم بهره می برد که با کمترین تاخیر، امکان یادداشت با دست خط تان را به شما می دهد. پردازنده مرکزی این محصول دوگانه، از اینتل های Core i3 و i5 و i7 خواهد بود. حافظه داخلی این تبلت-اولترابوک از نوع SSD و در حجم های ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت است. از دیگر امکانات این گجت جذاب می توان به NFC، جی پی اس و دوربین جلو و عقب با قابلیت فیلم برداری اچ دی اشاره کرد. سونی امیدوار است این محصول را تا پایان اکتبر (اوایل آبان) روانه بازار کند. و البته درباره مهم ترین بخش ماجرا، یعنی قیمت هنوز چیزی نمی دانیم.


VAIO Tap 20

به نظر می رسد که این محصول سونی، چیزی ایده گرفته از ideaCentre A720 لنوو باشد. یک صفحه نمایش چند لمسی ۲۰ اینچی با رزولوشن ۱۶۰۰ در ۹۰۰ پیکسل که دارای باتری قدرتمندی هم هست. شما می توانید این کامپیوتر 5.2 کیلوگرمی را از جای خود برداشته و به صورت افقی روی میز نهارخوری قرار دهید تا یک میز تمام لمسی ۲۰ اینچی در اختیار داشته باشید. پردازنده های این محصول هم همانند Duo 11 بوده و قرار است با هارد درایو ۷۵۰ گیگابایتی و یک ترابایتی عرضه گردد.

این تبلت عظیم الجثه قرار است از یک دوربین جلوی 1.3 مگاپیکسلی به همراه چیپ NFC و ارتباط وای فای بهره ببرد. درباره قیمت این یکی هم سونی هنوز چیزی اعلام نکرده است. اما می دانیم که همزمان با تبلت-اولترابوک ۱۱ اینچی Duo 11 عرضه خواهد شد. نظرتان درباره یک تبلت ۲۰ اینچی برای بازی چیست؟

در ادامه مطلب می توانید عکس هایی از این دو محصول را مشاهده کنید.


Sony VAIO Duo 11

sony-vaio-duo-11-pr-007-narenji-ir.jpg


2012-08-2933digitalstyluspenjt-004-narenji-ir.jpg


2012-08-2911duo11professionaljt-001-narenji-ir.jpg


sony-vaio-duo-11-specs-008-narenji-ir.jpg
مشخصات فنی Duo 11


Sony VAIO Tap 20

2012-08-2922svj202s05front-left-18wjt-003-narenji-ir.jpg


2012-08-2933svj202s13speaker-focuswjt-005-narenji-ir.jpg


2012-08-2911svj202s11topbjt-002-narenji-ir.jpg


sony-vaio-tap-20-specs-009-narenji-ir.jpg
مشخصات فنی Tap 20

نوشته شده در 15 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 18:43| توسط حسین رستمی زاده|

به لطف یک خبر چین، دقایقی مانده به شروع کنفرانس Unpacked سامسونگ در برلین، مشخصات و تصاویر گلکسی نوت 2 در اینترنت پخش شد. به طور خلاصه ویژگی‌های آن را برای شما ذکر می‌کنیم:


نمایشگر 5.5 اینچی با رزولوشن 1280 در 720 پیکسل؛ نمایشگر گرچه نسبت به نسل قبلی کشیده‌تر شد و دارای نسبت 16 به 9 است، ولی رزولوشن آن از گلکسی نوت اول (1280 در 800) کمتر است. اما تکنولوژی به کار رفته در نمایشگر فرقی نکرده و همان HD Super AMOLED است.

این فابلت از یک پردازنده 4 هسته‌ای با فرکانس 1.6 گیگاهرتز برخوردار است (نوع آن دقیقا مشخص نیست ولی می‌توان مطمئن بود که Exynos است.) رم دستگاه 2 گیگابایت خواهد بود و دوربین اصلی آن 8 مگاپیکسل، به همراه دوربین جلویی 1.9 مگاپیکسل.

ظرفیت باتری به مراتب بیشتر از نوت اول است، اینجا با یک باتری 3100 میلی آمپری مواجه هستیم که 600 میلی آمپر از باطری نوت اول بیشتر است.

گلکسی نوت 2 کمی نازک‌تر از سلف خود است، 9.4 میلی‌متر در مقابل نوت اول که 9.65 میلی‌متر بود ولی وزن دستگاه 2 گرم بیشتر از نسل اول شده.

گلکسی نوت 2 در ظرفیت‌های 16، 32 و 64 عرضه خواهد شد و امکان افزودن حافظه جانبی از نوع microSD نیز وجود دارد.

از نظر قابلیت‌های مخابراتی می‌توان به این نکات اشاره کرد: قابلیت HSPA+ با سرعت 21 مگابیت بر ثانیه، به علاوه امکان 4G LTE بسته به نوع مدل انتخاب شده. سیستم عامل دستگاه نیز اندروید 4.1 خواهد بود.

اما سایر مشخصات نرم‌افزاری و قابلیت‌های اضافه شده برای کار بهتر با قلم S-PEN هنوز در هاله ابهام است و تنها راه این است که پوشش زنده مراسم را دنبال کنید.

NOTE-2-WHITE-LEAKED.jpg


نوشته شده در 15 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 18:43| توسط حسین رستمی زاده|

پاناسونیک مانند همیشه قدرت و نوآوری خود در صنعت تلویزیون را به رخ کشیده و امروز با تلویزیون هایش در IFA حسابی گرد و خاک کرد. پس از تلویزیون پلاسمای 103 اینچی سه بعدی بدون عینک ، اکنون نوبت به پنل پلاسمای ۱۴۵ اینچی این شرکت با کیفیت 8K می رسد. این تلویزیون فوق بزرگ بخشی از پروژه همکاری پاناسونیک با شبکه تلویزیون ملی ژاپن NHK است. این محصول در واقع یک طرح اولیه و کانسپت است که قرار است تا سال ۲۰۲۰ و برای استفاده از شبکه های تلویزیونی Super Hi Vision آماده گردد.

کیفیت تصویر این تلویزیون پلاسما 8K است، این یعنی ۱۶ برابر بزرگتر از تصاویر فول اچ دی معمولی و تقریبا نزدیک به دنیای واقعی. البته باید مدت زیادی منتظر ماند تا علاوه بر عرضه این تلویزیون، محتوای قابل قبول برای آن نیز آماده شود.

نوشته شده در 15 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 18:43| توسط حسین رستمی زاده|

از آنجایی که نمایشگاه IFA فقط درباره لپ تاپ، تبلت و موبایل نیست، بد ندیدیم که سری هم به دیگر محصولات جذاب و چشم گیر عرضه شده در آن بزنیم. بازار تلویزیون های بسیار بزرگ با کیفیت اچ دی و بالاتر، روز به روز داغ تر می شود و اکنون پای رقابت به اندازه پرده‌های نمایش کشیده شده.

پاناسونیک برای عقب نماندن از قافله تلویزیون‌های HD مانند ۸۴ اینچی سونی ، امروز از پنل پلاسمای فوق بزرگ 103 اینچی خود رونمایی کرد. بزرگترین غافلگیری این گجت عظیم الجثه پاناسونیک، صفحه نمایش سه بعدی "بدون عینک" آن است. با رنگ های دقیق و طبیعی و تصاویر سه بعدی عالی، چنین به نظر می رسد که رنگ ها از صفحه بیرون می ریزند.

این صفحه زاویه دید نسبتا کاملی داشته و کیفیت تصویر آن هم قرار است 4K2K باشد. البته این تلویزیون هنوز در حد یک طرح اولیه است و نمی توان هیچ پیش بینی درستی از زمان عرضه یا قیمت آن داشت.

نوشته شده در 15 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 18:43| توسط حسین رستمی زاده|

 

سامسونگ دیشب تنها به معرفی تلفن هوشمند و تبلت ARM از خانواده آتیو بسنده نکرد بلکه مدل‌های برخوردار از پردازنده‌های Intel را نیز معرفی کرد که سیستم‌عامل آنها ویندوز 8 است. آتیو Smart PC و آتیو Smart PC Pro نسخه‌های بین المللی تبلت‌های هیبریدی سری 5 و سری 7 سامسونگ هستند. مشخصه اصلی آنها نیز علاوه بر برخورداری از پردازنده‌های اینتل، داک کیبرد و نمایشگر 11.6 اینچی است.

تفاوت اصلی بین دو تبلت در پردازنده‌های آنها است. آتیو اسمارت پی‌سی از چیپ Atom برخوردار است، حال آنکه اسمارت پی‌سی پرو از پردازنده Core i5 اینتل سود می‌جوید. مدل پرو فضای ذخیره‌سازی بیشتری هم دارد (256 در مقابل 128 گیگابایت، هر دو SSD)، رم آن نیز بیشتر است (4 در مقابل 2 گیگابایت)، و به جای پورت USB 2 به کار رفته در اسمارت پی‌سی، پورت USB 3 دارد.

اسمارت پی‌سی اندکی باریک‌تر از اسمارت پی‌سی پرو (9.9 در مقابل 11.9 میلی‌متر) و باتری آن نیز بادوام‌تر از پرو است (13.5 ساعت در مقابل 8 ساعت). هر دو مدل نمایشگر 11.6 اینچی با رزولوشن 1366 در 768 پیکسل دارند، ولی مدل پرو می‌تواند به صورت انتخابی از نمایشگر فول HD با رزولوشن 1980 در 1020 نیز برخوردار باشد.

این دو تبلت-پی‌سی دارای پورت microHDMI و شکاف حافظ جانبی miniSD هستند و داک کیبرد هم دو پورت USB 2 اضافه را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. دوربین عقب اسمارت پی‌سی 8 و دوربین جلوی آن 2 مگاپیکسل است. ولی اسمارت پی‌سی پرو از دوربین 5 در عقب و 2 مگاپیکسل در جلو بهره می‌برد.

هر دو مدل، ویندوز 8 را بر روی خود دارند و با 1024 درجه حساسیت به فشار، از S-Pen سامسونگ پشتیبانی می‌کنند. اپلیکیشن S Note سامسونگ به طور پیش فرض روی سیستم عامل آنها نصب خواهد بود و نمایشگرهای HD آنها تا 10 لمس همزمان را پشتیبانی می‌کند.

زمان ورود به بازار و قیمت این دو مصحول جدید سامسونگ هنوز از سوی کمپانی اعلام نشده ولی گفته می‌شود مدل آتیو اسمارت پی‌سی پرو، با اس اس دی 128 گیگابایتی، 1119 دلار قیمت خواهد داشت.

در ادامه مطلب می‌توانید گالری عکس‌های این دو تبلت و یک ویدیوی کوتاه را مشاهده کنید.


IFA2012-ATIV-Smart-PC-2-Pro-2.jpg

IFA2012-ATIV-Smart-PC-2-Pro-3.jpg

IFA2012-ATIV-Smart-PC-2-Pro-4.jpg

IFA2012-ATIV-Smart-PC-2-Pro-5.jpg

IFA2012-ATIV-Smart-PC-2-Pro-6.jpg

IFA2012-ATIV-Smart-PC-2-Pro-7.jpg

IFA2012-ATIV-Smart-PC-Pro-8.jpg

IFA2012-ATIV-Smart-PC-Pro-9.jpg

IFA2012-ATIV-Smart-PC-Pro-10.jpg

IFA2012-ATIV-Smart-PC-Pro-11.jpg

IFA2012-ATIV-Smart-PC-Pro-12.jpg

IFA2012-ATIV-Smart-PC-Pro-13.jpg

نوشته شده در 15 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 18:43| توسط حسین رستمی زاده|

چند روزی است خبری دروغین بر سر زبان‌ها افتاده که عده‌ای یا از سر نا آگاهی آن را اشاعه می‌دهند یا برای بازی کردن با سایرین. ولی در این بین یک چیز حتمی است، این خبر جعلی از آن دسته خبرهایی است که به ما ثابت می‌کند مردم مستعد باور کردن هر چیزی هستند. (حتی ادعای افشای تصمیم‌گیری‌های استراتژیک یک کمپانی در نامه داخلی خطاب به کارمندانش).

اما ماجرا چیست؟ شاید شما هم دروغ "سکه‌های 5 سنتی" را شنیده باشید. داستان از همسایگی ایالت کالیفرنیا شروع شد، یعنی از مکزیک. سایتی که اولین بار این خبر جعلی را منتشر کرد، El Deforma نام دارد؛ یک سایت هزل‌گونه که کاری جز هجونامه نویسی ندارد. این سایت چند روز پیش در خبری که فقط در دکان خودش یافت می‌شود مدعی شد که سامسونگ با فرستادن 30 کامیون سکه 5 سِنتی به مقر اپل در کوپرتینو، جریمه 1.05 میلیارد دلاری خود را پرداخت کرده. زیرا طبق قانون ایالات متحده، پرداخت بدهی به هر شکل، چه با اسکناس و چه با سکه، قانونی و قابل انجام است و ایرادی به آن وارد نیست.

بدون آنکه وقت شما را بگیریم، 6 دلیل می‌آوریم که چرا چنین کاری از جانب سامسونگ صورت نگرفته و نخواهد گرفت:

  دلیل اول: جریمه سامسونگ هنوز قابل پرداخت نیست چون قاضی هنوز حکم نهایی را صادر نکرده. تمام آنچه که اکنون داریم رأی هیئت منصفه است که البته اهرم پر زوری ست. تصمیم قاضی که حتی می‌تواند شامل 3 برابر شدن جریمه هم باشد، 9 مهر یا شاید هم 16 آذر اعلام خواهد شد. تا آن موقع سامسونگ باید به وکلایش حقوق بدهد که قطعاً از یک میلیارد کمتر است.

  دلیل دوم: اگر سامسونگ سعی کند جریمه‌اش را با سکه‌های 5 سِنتی پرداخت کند، اپل خیلی راحت و به طور قانونی می‌تواند به راننده‌های کامیون‌ها بگوید که دور بزنند و برگردند به مقر سامسونگ یا هر جای دیگری که از آن آمده‌اند. چرا؟ زیرا اگر چه طبق قانون امریکا امکان پرداخت بدهی‌ها با تمام سکه‌ها و اسکناس‌های رایج امکان‌پذیر است، ولی الزام در پذیرش این‌گونه پرداخت‌هایی فقط شامل حال برخی از ادارات دولتی می‌شود؛ سایر ادارت و البته کمپانی‌های خصوصی هیچ اجباری در دریافت اینچنینی طلب خود ندارند و اکثر کمپانی‌ها هم فقط و فقط چک دریافت می‌کنند و نه پول نقد.

  دلیل سوم: یک محاسبه سر انگشتی به ما نشان می‌دهد که اصل ادعای مطرح شده در این خبر دروغین ناشیانه است، زیرا هر پنج سنتی 5 گرم وزن دارد. بنابراین با در نظر گرفتن محدودیت 36 تُن حمل بار برای هر کامیون، 2755 کامیون 18 چرخ باید برای انتقال این تعداد سکه 5 سِنتی به کار گرفته شود. حالا می‌توان یک دل سیر به عدد مورد ادعا خندید: فقط 30 کامیون؟!

  دلیل چهارم: 1 میلیارد دلار امریکا، معادل 20 میلیارد سکه 5 سنتی است که وزن مجموع آنها 100 هزار تُن خواهد شد. چه لزومی دارد که سامسونگ حتماً بخواهد با 5 سنتی جریمه‌اش را بپردازد؟ آیا نمی‌شد برای به زحمت انداختن یا تحقیر کردن اپل، از بسته‌های 1 دلاری یا 10 دلاری استفاده کرد؟

  دلیل پنجم: به احتمال زیاد اصلاً این تعداد سکه 5 سنتی در اقتصاد امریکا در گردش نیست. در سال 2006 نیویورک تایمز گزارش کرد که تعداد 20 میلیارد سکه نیکِلی (جنس 5 سنتی از نیکل است) همچنان دست به دست می‌شود؛ قیمت رو به رشد فلزات یک دلیل خوب شده بود برای اینکه مردم سکه‌ها را آب کنند، چون 95٪ از وزن سکه‌ها نیکل بود. الآن که 6 سال از آن تاریخ گذشته، چه کسی می‌تواند 20 میلیارد سکه 5 سِنتی پیدا کند؟

  دلیل ششم: اگر همه این دلایل منطقی کافی نیست، شاید این یک دلیل بتواند باعث ساکت شدن این شایعه بشود؛ معمولاً در جریان درگیری‌های قضایی، مبالغ جریمه مستقیماً به حساب ذی نفع ریخته نمی‌شود. در بیشتر موارد، طرف محکوم به پرداخت جریمه، مبلغ را به حساب وزارت دادگستری یا قوه قضاییه واریز و رسید دریافت می‌کند. سپس با طی مراحل قانونی و دریافت رسید از طرف پیروز در دادگاه، مجری قانون اجازه انتقال پول به حساب او را داده و دستور مختوم شدن پرونده را صادر می‌کند.

نوشته شده در 15 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 18:43| توسط حسین رستمی زاده|

لنوو روز گذشته یک رقیب و جنگاور جدید را در جبهه ویندوز 8 به کارزار تبلت ها روانه کرد. این محصول جدید که ThinkPad Tablet 2 نام گرفته، از پردازنده اتم اینتل برای کار با ویندوز 8 پرو بهره گرفته و قرار است از اکتبر وارد بازار شود. به نظر می رسد که این تبلت هم یکی از محصولاتی است که هم زمان یا کمی بعد از ویندوز 8 (۲۶ اکتبر - ۵ آبان) قرار است وارد بازار شود.

این تبلت که بیشتر با نگاه به کاربران حرفه ای و مشاغل طراحی شده، از یک قلم استایلوس و داک اختیاری که یک کیبرد کامل طرح تینک پد است، بهره می برد. از دیگر مشخصات این تبلت که اوایل هفته گذشته هم لو رفته بود، می توان به صفحه نمایش 10.1 اینچی با رزولوشن ۱۳۶۶ در ۷۶۸ پیکسل، اس اس دی ۶۴ گیگابایتی، رم ۲ گیگابایتی و امکان پشتیبانی از HSPA+ به صورت اختیاری اشاره کرد.

البته دوربین جلو و عقب، خروجی HDMI، ان اف سی و باتری با عمر ۱۰ ساعته را هم نباید از قلم انداخت. همه این امکانات در یک جعبه جمع و جور به وزن ۵۹۰ گرم و ضخامت 9.8 میلی متر جای داده شده اند. شاید این امکانات سخت افزاری برای یک ویندوز، در مقایسه با لپ تاپ و پی سی های موجود در بازار اصلا به چشم نیایند. اما این تبلت برای کاربران و مشاغلی که امکانات ناموجود در ویندوز RT را لازم دارند، بسیار جذاب به نظر می رسد.

تبلت تینک پد اولیه از یک پردازنده ARM بهره می برد و با سیستم عامل اندروید کار می کرد. اما در تبلت شماره دو تینک پد شاهد حضور یک پردازنده ۳۲ نانومتری اتم (Clover Trail) اینتل هستیم که برای استفاده در تبلت ها بهینه سازی شده است. Clover Trail را می توان از خانواده پردازنده های Medfield دانست که قبل از این شاهد حضور آن در اسمارت فون های اندرویدی همچون Xolo X900 بودیم. اما پردازنده دوم و واحد گرافیکی قدرتمند PowerVR SGX 544MP2 به این محصول نیروی مضاعفی می دهند.

شاید این پردازنده های اتم از نظر قدرت پردازش و مصرف انرژی در مقایسه با ARM قوی یا ضعیف تر ظاهر شوند، اما نکته اصلی در توانایی آنها برای اجرای کد X86 بر روی گجت ها است. از نظر فروش مطمئنا این گونه گجت ها در رتبه پایین تری نسبت به موبایل های اندرویدی قرار دارند، اما با توجه به تغییر بزرگی که در دنیای تبلت های ویندوزی به وجود می آورند، در صورتی که بتوانند قیمتی رقابتی نسبت به تبلت های ویندوز RT داشته باشند، می توان به آینده آنها امیدوار بود. البته درباره این موضوع هنوز به صبر بیشتری نیاز داریم. زیرا حتی لنوو هم قیمت گذاری تینک پد تبلت ۲ خود را به آینده ای نزدیک و احتمالا بعد از قیمت گذاری سرفیس مایکروسافت موکول کرده است.


نوشته شده در 2 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 10:44| توسط حسین رستمی زاده|

ارتش آمریکا در آزمایشی که روز گذشته انجام داد، توانست با یک جت Waverider مافوق صوت بر فراز اقیانوس آرام به سرعت ۶ ماخ (۶۹۰۰ کیلومتر در ساعت) دست یافته و رکورد جدیدی را ثبت کند. برای این که مقیاس درستی درباره این سرعت داشته باشید، تصور کنید که در پروازی کوتاه و کمتر از یک ساعت، از نیویورک به لندن (۵۵۷۰ کیلومتر) برسید. البته نتایج دقیق و کامل این پرواز آزمایشی هنوز منتشر نشده اند.

ناسا و پنتاگون امیدوارند که از دستاوردهای این پروژه در تولید موشک های فضایی سریع تر بهره ببرند. و البته این جت موج سوار، یکی از چندین پروژه در دست اقدام برای تولید هواپیماهای مافوق صوت است. محققان همچنین با یافته های این چنینی می توانند هواپیماهای تجاری تولید کنند که سرعتی بسیار بالاتر از جت های امروزی دارند.


پرواز ۵ دقیقه ای

در این پرواز آزمایشی، ارتش از یک هواپیمای بمب افکن B52 استفاده کرد تا این جت پرنده بی بال بدون سرنشین را از پایگاه هوایی یو اس ادواردز به ارتفاع ۱۵۲۵۰ متری از سطح زمین برساند. ۴ ثانیه پس از جدا شدن این پرنده از بمب افکن و یکی دو بار سعی و خطا، موتورهای پیشرانه آن روشن شدند. موج سوار X-51A بعد از آغاز پرواز و رسیدن به ارتفاع ۲۱۳۰۰ متری، توانست به سرعت ۶ ماخ دست پیدا کند.

ماخ در واقع نسبت سرعت در مقایسه با سرعت صوت است. ۱ ماخ برابر با سرعت صوت و تقریبا ۳۴۳ متر بر ثانیه است که البته بسته به شرایط مختلف همچون دما و ارتفاع تغییر می کند. پس ۶ ماخ به معنی سرعتی ۶ برابر سرعت صوت است. سریع ترین هواپیمایی که تا کنون به صورت تجاری مورد استفاده قرار گرفته، کنکورد (محصول مشترک انگلیس و فرانسه) با سرعت ۲ ماخ بود که فاصله نیویورک- لندن را در حدود ۳ ساعت می پیمود. این هواپیما به دلیل مشکلات و ایرادات فنی از سال ۲۰۰۳ کنار گذاشته شد. البته توپولوف تی یو ۱۴۴ روسیه هم دیگر هواپیمای مافوق صوت جهان بود که به دلیل ایرادات فراوان، مدت زمان بسیار کوتاهی مورد استفاده قرار گرفت.

گفته می شود که پرواز موج سوار با سرعت ۶ ماخ (و قبل از سقوط در اقیانوس آرام) بیش از ۵ دقیقه طول کشیده است. در آزمایش دیگری که تابستان گذشته انجام شده بود، این پرنده توانسته بود به سرعت ۵ ماخ دست بیابد، اما قبل از رسیدن به سرعت هدف برنامه، سقوط کرده بود.

گفته می شود که نتایج رسمی این آزمایش امروز یا فردا منتشر خواهند شد.


میراث کنکورد

سازمان فضایی اروپا و غول تجهیزات دفاعی EADS معتقدند که پروازهای مسافربری مافوق صوت در آینده نزدیک شروع خواهند شد. در سال ۲۰۱۱ شرکت EADS طرح مفهومی از یک هواپیمای تجاری مافوق صوت با سرعت تقریبی ۴ ماخ را رونمایی کرد.

معاون توسعه تجاری این شرکت می گوید: «گروه های تجاری که می خواستند کمتر از سه ساعت از نیویورک به لندن و بالعکس رفت و آمد کنند، کنکورد به یاد ماندنی را ساختند. اکنون هم در هر دو سوی اقیانوس، علاقه فراوانی برای پرش به نسل بعدی هواپیماهای پرسرعت و عبور دوباره از مرز سرعت صوت دیده می شود. چنین هواپیماهایی بسیار گرانقیمت خواهند بود و البته به دلیل میزان انرژی مورد نیاز برای رسیدن به چنین سرعت هایی، این موضوع کاملا قابل درک است.»

«اما این ایده که کمتر از سه ساعت بین توکیو و پاریس پرواز کنید، برای تجار و سیاسیون آنقدر جذاب و فریبنده است که فکر می کنم تا سال ۲۰۵۰ تبدیل به یک پرواز عادی مسافرتی خواهد شد.»

لازم به ذکر است که در آگوست ۲۰۱۱ هم دانشمندان آمریکایی سعی کردند که با یک هواپیمای بدون سرنشین دیگر به سرعت ۲۰ ماخ! دست پیدا کنند. که البته پس از جدا شدن هواپیمای HTV-2 یا Hypersonic Test Vehicle از راکت پرتابگرش، ارتباط خود را با آن از دست دادند.

پیش بینی شما در خصوص آینده سفرهای بین قاره ای انسان چیست؟ با چه ابزارهایی این سفرها انجام خواهند گرفت و به چه سرعتی دست خواهیم یافت؟

نوشته شده در 2 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 10:44| توسط حسین رستمی زاده|

جینا تراپانی یکی از مشهور ترین زن های اینترنت به حساب می آید. او هفت سال پیش، موسس و سردبیر وبلاگ مشهور لایف هکر بود و با ایده ها و اپلیکیشن هایش طرفداران زیادی پیدا کرد. وبلاگ لایف هکر که هم اکنون جزو پریننده ترین وبلاگ های دنیا است، شامل مطالب متنوعی برای انجام دادن بهتر و سریع تر کارها است و جینا تراپانی یک کتاب پر فروش نیز در این مورد نوشت که با استقبال زیادی مواجه شد. او همچنین برنامه نویس تعدادی پروژه متن باز نیز است که یکی از آنها ThinkUp برای شبکه های اجتماعی است که توسط کاخ سفید هم استفاده می شود. او همچنین یک پادکست به نام In Beta دارد که در آنجا در مورد اپلیکیشن های بازمتن، تحت وب، موبایل و اجتماعی صحبت می کند و در وب شوی این هفته در گوگل در مورد آخرین خبرهای کلود و گوگل حضور دارد. حالا وبلاگ لایف هکر در گفتگویی کوتاه شما را با گجت ها و ابزارهای جینا تراپانی آشنا کرده است. آشنایی با آنها کمک می کند تا شما هم بتوانید سراغ برخی از آنها بروید و راه های جدیدی برای انجام دادن کارها پیدا کنید.


جینا تراپانی در حال حاضر مشغول توسعه Thinkup و اپلیکیشن Todo.txt است. و میزبان پادکست و ویدیو کست in Beta و «این هفته در گوگل» است. اون در سن دیگو در جنوب کالیفرنیا زندگی می کند و کامپیوتر فعلی اش یک مکبوک پرو ۱۵ اینچی است و یک گلکسی نکسوس به همراه آیفون 4S دارد تا بتواند اپلیکیشن هایش را روی هر دو سیستم عامل تست کند.


iphone_narenji.jpg

صفحه خانگی آیفون جینا تراپانی و اپلیکیشن هایش


زندگی شما بدون کدام نرم افزار، اپلیکیشن و ابزار غیر ممکن است؟

روی تلفن و تبلت بیشتر وقت ام را با جیمیل، توییتر و فورسکوئر می گذارنم. من عاشق Instapaper برای مطالعه هستم. و از Evernote برای نگهداری چیزهای مختلف استفاده می کنم. و چون در جهت‌یابی هم خوب نیستم بدون گوگل مپز نمی توانم زندگی کنم. به خصوص با امکان ناویگیشن روی اندروید.

من به زبان برنامه نویسی جاوا و پی اچ پی روی اکلیپس کد نویسی می کنم. که یک IDE بازمتن قدرتمند است. و اپلیکیشن TextMate ویراشگر متنی مورد علاقه ام است. برای کنترل ورژن از Git استفاده می کنم و Github بهترین چیزی است که برای پروژه های بازمتن من وجود داشته است.


برای ساخت پادکست و ویدیوکست من از ایرست E6 و یک وبکم لاجیتک اچ دی استفاده می کنم. برای ضبط گفتگوهای اسکایپ هم سراغ اپلیکیشن Ecamm می روم. شنونده های ما می توانند استریم زنده را در IRC داشته باشند که Textual کلاینت محبوب من برای این کار است.

وقتی که مشغول کد نویسی یا ساخت پادکست نیستم در حال وبگردی ام. مرورگر اصلی من کروم است به خصوص حالا که به خوبی روی اندروید هم کار می کند و با آن سینک می شود. من جیمیل و گوگل کلندر و گوگل وویس را روی دسکتاپ مک قرار داده ام. ضمنا وقت زیادی را در کامند لاین صرف مدیریت کارها، اجرای دستورهای Git و مدیریت سرور می کنم. بنابراین iterm2 همیشه با چندین تب جلوی من باز است.

در کنار آن زندگی بدون این اپلیکیشن ها برای من امکان ندارد: لست پس (برای مدیریت رمزهای عبور) - کی پس ایکس (برای نگهداری امن اطلاعات و رمزهای عبور) - دراپ باکس (نگهداری ابری اطلاعات) - تکست اکسپندر (برای صرفه جویی در تایپ!) - موزی (پشتیبان گیری آنلاین) - توییت دک (کلاینت توییتر) و کوییک سیلور (یک اپلیکیشن همه کاره برای انجام کارها در مک) و البته رسکیو تایم را نباید فراموش کنیم که به من کمک می کند بفهمم وقت‌ام را صرف چه چیزهایی می کنم.


بهترین روش های صرفه جویی در وقت شما؟

من حافظه بسیار بدی دارم. بنابراین مرتبا مجموعه ای از فایل های متنی را به روز می کنم که نام شان را «ممکس» گذاشته ام. آنها شامل انواع راهکارهای میانبر، چک لیست های کارها، پروژه ها و کارهای آینده ای است که می خواهم انجام بدهم. حتی جملاتی که از آنها خوشم می‌آید را در آنها نگهداری می کند. من پوشه این فایل ها را در دراپ باکس نگهداری می کنم. بنابراین روی دستگاه های مختلف به آنها دسترسی دارم. هر وقت که بخواهم کاری انجام بدهم سراغ این حافظه نوشتاری ام می روم و از آن استفاده می کنم.


اپلیکیشن محبوب شما برای مدیریت کارها چیست؟

من ۶ سال است که اپلیکیشن todo.txt را ساخته و به روز کرده ام و تمام این مدت از آن استفاده می کنم. رابط کاربری کامند لاین و اخیرا نسخه اندروید و آی او اس کمک می کند از همه جا به آن دسترسی داشته باشم. من فایل های کارهایم را در دراپ باکس قرار می دهم و مهمترین کارها را با استفاده از GeekTool روی دسکتاپ نمایش می دهم. من هزاران فایل حاوی کارها به صورت آرشیو شده دارم به خاطر اینکه از سال ۲۰۰۶ از این روش استفاده می کنم. این برایم لذت بخش است که می توانم کارهای انجام شده در چند سال را ببینم و آنها را مرور کنم.


محیط کار شما چه شکلی است؟

table_narenji.jpg

من خوش شانسم که یک محیط کاری جادار در خانه دارم که در آن جای کافی برای یک میز کاری استاندارد و یک میز ایستاده وجود دارد (میزهایی که اجازه می دهد برای سلامت بیشتر در حالت ایستاده کار کنید) حدود ۱۹ ماه است که از میز ایستاده استفاده می کنم و تبدیل به میز کار اصلی ام شده است. اینکه تمام روز را ایستاده باشید برای بدن کار آسانی نیست. بنابراین من بعد از ناهار از میز معمولی ام استفاده می کنم. یک طرف اتاق کاری ام یک تخته بزرگ دارم که چیزهای مختلف را روی آن میچسبانم. آخرین چیزی هم که به دیوار چسبانده ام این پوستر است و ضمنا یک پوستر از Apple 1 روی دیوار ام دارم.


هنگام کار چی گوش می کنید؟

بستگی دارد به اینکه روی چه چیزی کار می کنم و وضعیت انرژی ام چطور است. اگر ایستاده باشم و مشغول برنامه نویسی، سراغ موسیقی پاپ می روم و از سرویس پاندورا برای گوش کردن به موسیقی استفاده می کنم. اما اگر در حال نوشتن باشم نمی توانم به موسیقی با کلام گوش کنم.


در کنار تلفن و کامپیوتر چه گجت های مهم دیگری دارید؟

41dnI0Kxu2L._SY450__narenji.jpg

بدون مسواک و این چای دم کن نمی توانم زندگی کنم! ضمن اینکه یک دفترچه یادداشت مهم دارم و البته خودکار مورد علاقه ام. تبلت نکسوس 7 هم هست و همه آنها را در کیف ام این طرف و آن طرف می برم.

فعلا عاشق تبلت نکسوس 7 هستم. اولین کامپیوتری که صبح ها استفاده می کنم و آخرین گجتی که شب قبل از خواب در کنارم دارم. آن را هر جایی که وای-فای وجود دارد همراهم می برم. به تازگی یک اسمارت کیس DODO به عنوان هدیه دریافت کرده ام و عاشق اش شده ام.


در چه کارهای روزانه بهتر از دیگران هستید؟ راز شما چیست؟

از وقتی که به سن دیگو آمده ام یاد گرفته ام که چطور سریعا آتش درست کنم! حتی در یک ساحل با باد زیاد می توانم به سرعت آتش درست کنم. با کمک یک تکه روزنامه مچاله شده در زیر چوب ها و تنظیم آنها بر اساس جریان باد.


بهترین توصیه ای که در زندگی شنیده اید؟

اگر چیزی را می خواهی، بهتر است به دنبال اش بروی - پدرم


نوشته شده در 2 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 10:44| توسط حسین رستمی زاده|

بشر در راه جستجو منابع بیشتر سرانجام تصمیم گرفته به عمق دریاها شیرجه بزند. یک شرکت کانادایی قصد دارد نخستین پروژه تجاری معدن در آبهای عمیق را اجرا کند. این شرکت قصد دارد طلا، مس، روی و نقره را از آبهای عمیق دریای بیسمارک استخراج کند.

کار استخراج این معدن در عمقی حدود ۱۵۰۰ متر زیر دریا انجام می شود و این شرکت موفق شده مجوز استخراج ۲۰ ساله معدن را دریافت کند.

البته مخالفان این طرح می گویند چنین معدن هایی می توانند تاثیر منفی روی محیط زیست بگذارد. اما مدیرعامل این شرکت می گوید این معدن نسبت به معدن های روی زمین تاثیر محیط زیستی بسیار کوچکی بر جای میگذارد. در کنار آن به خاطر وجود آب بسیاری از مخالفان می گویند که تاثیر این معدن محدود به یک نقطه خاص نخواهد بود.

اگر کار استخراج این پروژه با موفقیت انجام شود، تعداد زیادی معدن در زیر دریا وجود دارد که باید منتظر شروع استخراج از آنها باشیم. شما فکر می کنید ایده استخراج معادن زیر دریا چقدر برای بشر دردسر ساز خواهد بود؟


نوشته شده در 2 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 10:44| توسط حسین رستمی زاده|

سامسونگ پس از عرضه موفق اولین سری لپ تاپ ویژه بازی خود با عنوان Series 7 Gamer در ابتدای سال جاری میلادی، بار دیگر این محصول را با بهبودهای چشم گیری روانه بازار کرده است.

مدل جدید این لپ تاپ که بیشتر با نام Series 7 Gamer Yellow 3D شناخته می شود، با طراحی ماهرانه و رنگ چشم نوازش، هر کاربر عاشق بازی را جذب خود می کند. و البته مهم تر از ظاهر زیبا، پردازنده سندی بریج اینتلی Core i7 - 3610QM و واحد گرافیکی AMD Radeon HD 7870M دو گیگابایتی درون این لپ تاپ، جایی برای حرف باقی نمی گذارند. این لپ تاپ 3.8 کیلوگرمی از ۸ گیگابایت رم DDR3 هم بهره می برد.

به لیست محسنات این لپ تاپ می توان صفحه نمایش 17.3 اینچی SuperBright را افزود که از نوع ال ای دی سه بعدی است. این نمایشگر در کنار کیفیت فول اچ دی، ۴۰۰ نیت روشنایی را در رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ پیکسل، برای بازی خورها فراهم می آورد. البته برای سرعت بیشتر، در مدل جدید لپ تاپ ویژه بازی سامسونگ، در کنار هارد یک ترابایتی شاهد حضور یک اس اس دی بوت سریع ۱۲۸ گیگابایت هم خواهید بود.

هنوز هیچ صحبتی درباره زمان عرضه بین المللی این لپ تاپ شنیده نشده و تنها برخی شایعات حاکی از عرضه آن از ۱۴ آگوست (۲۴ مرداد) در کره جنوبی هستند. هرچند که WCG2012 هم این لپ تاپ را به عنوان کامپیوتر رسمی بازی های امسال خود برگزیده است که از ۱۷ تا ۱۹ آگوست در کلن آلمان برگزار می شوند. گفته می شود که این لپ تاپ زیبا و قدرتمند قرار است با قیمت احتمالی ۲۶۴۰ دلار به فروش برسد.

نوشته شده در 2 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 10:44| توسط حسین رستمی زاده|

کسانی که در انیمیشن کار می کنند، علاقه زیادی به ساخت گرافیک هایی دارند که بتواند انسان و حرکات صورت اش را شبیه سازی کند. تا به حال این کار بسیار سخت و پیچیده بود. اگر شما قصد داشتید چهره فردی را به صورت انیمیشن در بیاورید باید با کمک انیماتورهای حرفه ای و صرف وقت و هزینه فراوان به هدف تان می رسیدید.

اما محققین دیزنی روش جدیدی را ابداع کرده اند که این کار را بسیار ساده تر می کند. آنها با ابداع تازه به راحتی قادرند صورت انسان را به یک تصویر سه بعدی تبدیل کنند و این کار سبب می شود که انمیشین ها بسیار ساده تر ساخته شوند.

آنها برای این کار از ۱۴ دوربین مختلف استفاده می کنند که تصویر سوژه را برای پردازش بعدی به کامپیوتر ارسال می کند و یک طرح سه بعدی دقیق در اختیار می گذارد.


disney-camera.jpg

اما موضوع فقط شبیه سازی صورت انسان نیست. تا الان روش های مشابه با این برای شبیه سازی صورت انسان وجود داشت. اما آنها فقط پوست انسان را شبیه سازی می کردند و قادر به شبیه سازی موهای صورت (مانند ابرو - ریش و سبیل) نبودند.

سیستم جدید شرکت دیزنی قادر است موهای صورت انسان را نیز ثبت و آنها را تبدیل به تصویر سه بعدی کند. آنها امیدوارند با این روش جدید، هم ساخت انیمیشن های آینده این شرکت را سریع تر کنند و هم شبیه ترین مدل انسانی را به وجود بیاورند که تا به حال وجود داشته است.

در کنار آن وقتی این سیستم می تواند موهای صورت انسان را پردازش کند، به این معنی است که دیزنی کنترل کاملی رو طراحی آنها نیز خواهد داشت. تصورش را بکنید اگر چنین سیستمی در خانه داشته باشید، می توانستید پیش از رفتن به آرایشگاه مدل موهای خودتان را طراحی کنید.

صورت انسان یکی از پیچیده ترین چالش های رباتیک و انیمیشن سازی است. چرا که شبیه سازی حالت ها و حرکات آن، کار بسیار مشکلی است و این یکی از هدف های شرکت های انیمیشن سازی است که بتوانند انیمیشن هایی تولید کنند که کاملا حرکات و حالت های صورت انسان را شبیه سازی کند.


facial-hair-dis.jpg

نوشته شده در 2 شهريور 1391برچسب:,| ساعت 10:44| توسط حسین رستمی زاده|















قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت