جهان اطلاعات

جدیدترین مطالب علمی، فناوری وکاربردی جهان

آزمایش چکیدن قیر ، طولانی ترین آزمایش جهان

http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up1/04237747753476471244.jpg

 

آزمایش “چکیدن قیر” نام آزمایشی است که طی ۸۵ سال گذشته در حال اجرا بوده است و از سال ۱۹۲۷ و توسط “توماس پارنل” فیزیکدان دانشگاه کوئینزلند در استرالیا آغاز شده است.

وی این آزمایش را به منظور اثبات اینکه قیری مشتق شده از ذغال سنگ، ماده ای به شدت شکننده که می توان آن را با چکش به چند قطعه تقسیم کرد، در واقع مایعی به شدت چسبنده است، آغاز کرد. این ماده در دمای اتاق با سرعتی بسیار پایین جاری می شود.

پارنل این قیر را ذوب کرده و درون قیفی شیشه ای ریخته و آن را برای سه سال به حال خود گذاشت تا سرد شود. سپس قیف را بالای ظرفی پیاله مانند آویزان کرده و به انتظار نشست.

هشت سال بعد یک قطره از قیر به درون ظرف چکید. ۹ سال پس از آن قطره ای دیگر به درون ظرف افتاد. پارنل قطره دوم را به ثبت رساند اما به اندازه ای عمر نکرد که بتواند چکیدن قطره سوم را در سال ۱۹۵۴ ببیند. پس از آن آزمایش وی به گوشه ای از آزمایشگاه خاک گرفته اش در بخش فیزیک دانشگاه منتقل شده و به فراموشی سپرده شد.

در سال ۱۹۶۱ با پیوستن “جان مینستوم” به بخش فیزیک این دانشگاه این آزمایش دوباره دیده شد و وی از دانشگاه درخواست کرد آن را به نمایش درآورد اما مورد توجه قرار نگرفت با این همه در سال ۱۹۷۵ وی توانست بخش فیزیک دانشگاه را راضی کند تا این آزمایش را برای عموم به نمایش بگذارد.

 


http://www.pic1.iran-forum.ir/images/up1/29319436600083827977.jpg

 

امروز این آزمایش به صورت آنلاین برای علاقمندان به نمایش گذاشته شده است. در ۲۸ نوامبر سال ۲۰۰۰ هشتمین و جدیدترین قطره این قیر به درون ظرف چکید و “مینستوم” معتقد است زمان چکیدن قطره بعدی به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست، به ویژه به این دلیل که با آزاد شدن گازهای موجود در این ماده، مدت زمان چکیدن قطره های قیر طولانی تر می شود.

بر اساس گزارش پاپ ساینس، با این همه انتظار نمی رود قطره نهم تا پیش از سال ۲۰۱۳ به درون ظرف بچکد. نکته جالب توجه اینجا است که تا پایان این آزمایش راه طولانی در پیش است و احتمال می رود در صورتی که کسی این مجموعه شیشه ای را از بین نبرد، آزمایش تا ۱۰۰ سال دیگر پایان گیرد

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 20:31| توسط حسین رستمی زاده|

نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 9 شهریور 1390 توسط میثم صیامی

محمّد زَکَریای رازی (۲۵۱ ه.ق.۳۱۳ ه.ق.)[۱] پزشک، فیلسوف و شیمی‌دان ایرانی که آثار ماندگاری در زمینهٔ پزشکی و شیمی و فلسفه نوشته است و به‌عنوان کاشف الکل و جوهر گوگرد (اسید سولفوریک) مشهور است.

به گفته جرج سارتن، پدر تاریخ علم، رازی «بزرگ‌ترین پزشک اسلام و قرون وسطی بود.» این دانشمند ایرانی از آن‌جا که کتاب‌های خود را به زبان عربی می‌نوشت، نزد غربیان به جالینوس عرب[۲] نیز مشهور بوده‌است.

به پاس زحمات فراوان رازی در داروسازی روز پنجم شهریورماه (۲۷ اوت)، روز بزرگداشت زکریای رازی شیمی‌دان بزرگ ایرانی و روز داروسازی نام‌گذاری شده است.

محمد زکریای رازی
مجسمهٔ زکریای رازی در پارک ملت، تهران
متولد شعبان ۲۵۱ ه.ق.۲۷ اوت ۸۶۵
ری
مرگ ۳۰۴ ه.خ.۵ شعبان ۳۱۳ ه.ق.
۱۵ اکتبر ۹۲۵
ری
ملیت ایرانی
رشته فعالیت دانشمند و فیلسوف

زندگی

نام وی محمد و نام پدرش زکریا و کنیه‌اش ابوبکر است. مورخان شرقی در کتاب‌هایشان او را محمد بن زکریای رازی خوانده‌اند، اما اروپائیان و مورخان غربی از او به نام‌های رازس Rhazes=razes و الرازی Al-Razi در کتاب‌های خود یاد کرده‌اند. به گفته ابوریحان بیرونی وی در شعبان سال ۲۵۱ هجری (۸۶۵ میلادی) در ری زاده شد و دوران کودکی و نوجوانی و جوانی‌اش دراین شهر گذشت. چنین شهرت دارد که در جوانی عود می‌نواخته و گاهی شعر می‌سروده‌است. بعدها به زرگری و سپس به کیمیاگری روی آورد. وی در سنین بالا علم طب را آموخت. بیرونی معتقد است او در ابتدا به کیمیا اشتغال داشته و پس از آن‌که در این راه چشمش در اثر کار زیاد با مواد تند و تیزبو آسیب دید، برای درمان چشم به پزشکی روی آورد.[۳] در کتاب‌های مورخان اسلامی آمده‌است که رازی طب را در بیمارستان بغداد آموخته‌است، در آن زمان بغداد مرکز بزرگ علمی دوران و جانشین دانشگاه جندی شاپور بوده‌است و رازی برای آموختن علم به بغداد سفر کرد و مدتی نامعلوم در آن‌جا اقامت گزید و به تحصیل علم پرداخت و سپس ریاست بیمارستان «معتضدی» را برعهده گرفت. پس از مرگ معتضد خلیفه عباسی، به ری بازگشت و عهده‌دار ریاست بیمارستان ری شد و تا پایان عمر در این شهر به درمان بیماران مشغول بود. رازی در آخر عمرش نابینا شد، درباره علت نابینا شدن او روایت‌های مختلفی وجود دارد، بیرونی سبب کوری رازی را کار مداوم با مواد شیمیایی چون بخار جیوه می‌داند.

رازی در تاریخی بین ۵ شعبان ۳۱۳ ه.ق.*[۴] الی ۳۱۳ ه.ق. در ری وفات یافته‌است. مکان اصلی آرامگاه رازی نامعلوم است.

در مورد تاریخ تولد و مرگ رازی

مهم‌ترین سند تاریخی دربارهٔ تولد و مرگ رازی کتاب «فهرست کتب رازی» نوشتهٔ ابوریحان بیرونی است. در این کتاب تولد رازی در غرهٔ شعبان ۲۵۱ (قمری) ه.ق و درگذشت او در پنجم شعبان ۳۱۳ ه.ق. ثبت شده‌است. ضمنا «در این رساله ابوریحان علاوه بر آن که صریحاً تاریخ تولد و وفات رازی را متذکر شده، مدت عمر او را به سال قمری شصت و دو سال و پنج روز و به شمسی شصت سال و دو ماه و یک روز به‌طور دقیق آورده‌است.»[۵] اما در منابع مختلف تاریخ‌های متفاوتی در مورد تولد و مرگ رازی آمده‌است.

تولد
  • حدود ۲۳۹ (قمری) ه.ق.[۶]
  • ۲۵۱ (قمری) ه.ق.[۷]
  • ۲۵۰ (قمری) ه.ق.[۸]
  • ۲۴۹ (قمری) ه.ق.، فرهنگ تاریخ و جغرافیا تالیف بویه[۹] و در لاروس بزرگ[۱۰] تاریخ تولد رازی ۸۵۰ میلادی آورده شده‌است.[۱۱]
مرگ

در مورد تاریخ درگذشت رازی نیز اختلاف زیادی وجود دارد در فرهنگ معین پس از ذکر ۳۱۳ ه.ق نوشته شده‌است:«و به قولی ۳۲۳ ه.ق.»[۱۲] و در لغت‌نامهٔ دهخدا نیز پس از ذکر همان ۳۱۳ ه.ق در مورد درگذشت رازی آمده‌است:«زرکلی از ابن‌الندیم و مولف نکت الهمیان و وفیات مرگ او را در ۳۱۱ ه.ق. نوشته‌است.»[۲]

«در این باب نیز بین مورخان اختلاف نظر است، مثلاً قفطی و ابن‌صاعد اندلسی و ابوالفرج ملطی در مختصر الدول و جرجی زیدان در کتاب تاریخ آداب اللغه العربیه وفات رازی را سال ۳۲۰ هجری ذکر کرده‌اند. ابن ابی اصیبه از قول ابوالخیر حسن بن سوار بن بابا (که تقریباً هم‌زمان با رازی بوده‌است) وفات رازی را سال ۲۹۰ و اندی و یا ۳۰۰ و کسری و به اعتبار دیگر ۳۲۰ آورده‌است.»[۱۳]

اخلاق و صفات رازی

رازی مردی خوش‌خو و در تحصیل کوشا بود. وی به بیماران توجه خاصی داشت و تا زمان تشخیص بیماری دست از آن‌ها برنمی‌داشت و نسبت به فقرا و بینوایان بسیار رئوف بود. رازی برخلاف بسیاری از پزشکان که بیشتر مایل به درمان پادشاهان و امراء و بزرگان بودند، با مردم عادی بیشتر سروکار داشته‌است. ابن‌الندیم در کتاب «الفهرست» خود می‌گوید: «تفقد و مهربانی به همه کس، به ویژه فقراء و بیماران داشته، از حالشان جویا، و به عیادتشان می‌رفت و مقرری‌های کلانی برای آن‌ها گذاشته بود.»[۱۴] رازی در کتابی به نام صفات بیمارستان این عقیده را ابراز می‌دارد که هر کس لایق طبابت نیست و طبیب باید دارای صفات و مشخصه‌های ویژه‌ای باشد.[۱۵] رازی درباره جاهل عالم‌نما افشاگری‌های متعددی صورت داده‌است و با افراد کم‌سواد که خود را طبیب می‌نامیدند و اطرافیان بیمار که در طبابت دخالت می‌کردند به شدت مخالفت می‌کرد و به همین سبب مخالفانی داشت.*[۱۶]

استادان و شاگردان

درباره استادان و پیش‌کسوت‌های رازی میان کارشناسان و تاریخ‌نویسان اتفاق نظر وجود ندارد. گروهی او را شاگرد علی بن ربن طبری و ابوزید بلخی می‌دانند اما عده‌ای دیگر بنا بر شواهد و دلایلی این موضوع را رد می‌کنند. ناصرخسرو در زادالمسافرین صفحهٔ ۹۸ از شخصی به نام ایرانشهری به‌عنوان «استاد و مقدم» محمد زکریا نام می‌برد اما هیچ نشانی از این شخص به‌دست نیامده‌است. از این نام‌ها به عنوان شاگردان رازی یاد شده‌است: یحیی بن عدی، ابوالقاسم مقانعی، ابن قارن رازی، ابوغانم طبیب، یوسف بن یعقوب، محمد بن یونس و ابوالحسن طبری.

آثار رازی

در مورد آثار رازی در لغت‌نامهٔ دهخدا آمده‌است: «ابن‌الندیم در کتاب «الفهرست» خود تعداد آثار رازی را یک‌صد و شصت و هفت و ابوریحان بیرونی در کتاب «فهرست کتب رازی» یک‌صد و هشتاد و چهار دانسته‌اند. «کتاب‌های رازی برحسب فهرست بیرونی بدین ترتیب تقسیم موضوعی می‌شود: ۵۶ کتاب در طب، ۳۳ کتاب در طبیعیات، ۷ کتاب در منطق، ۱۰ کتاب در ریاضیات و نجوم، ۷ کتاب در تفسیر و تلخیص و اختصار کتب فلسفی یا طبی دیگران، ۱۷ کتاب در علوم فلسفی و تخمینی، ۶ کتاب در در مافوق الطبیعه، ۱۴ کتاب در الهیات، ۲۲ کتاب در کیمیا، ۲ کتاب در کفریات، ۱۰ کتاب در فنون مختلف که جمعا بالغ بر یک‌صد و هشتاد و چهار مجلد می‌شود و ابن اصیبعه در عیون الانباء فی طبقات الاطباء دویست و سی و هشت کتاب از برای رازی برمی‌شمارد.[۲] محمود نجم‌آبادی استاد دانشگاه تهران کتابی به عنوان: مولفات و مصنفات ابوبکر محمدبن زکریای رازی نوشته است. که در سال ۱۳۳۹ به‌وسیله انتشارات دانشگاه تهران چاپ شده است در این کتاب فهرست‌های ارائه شده توسط ابن الندیم و ابوریحان بیرونی و قفطی و ابن اصیبعه با یک‌دیگر تطبیق داده شده‌است و در مجموع دویست و هفتاد و یک کتاب و رساله و مقاله فهرست شده‌است.

الحاویالکناش المنصوریالمرشدمن لایحضره الطبیبکتاب الجدری و الحصبهدفع مضار الاغذیهالابدال و سایر

پزشکی

رازی در حال درمان یک بیمار

رازی طبیبی حاذق و پزشکی عالی‌قدر بود و در زمان خود شهرت به‌سزایی داشت. رازی از زمرهٔ پزشکانی است که بعضی از عقاید وی در درمان طب امروزی نیز به‌کار می‌رود، مخصوصا در درمان بیماران با مایعات و غذا. پزشکان و محققین از کتاب‌ها و رسالات رازی در سده‌های متمادی بهره برده‌اند. ابن‌سینا رازی را در طب بسیار عالی‌مقام می‌داند و می‌توان گفت برای تالیف قانون از حاوی رازی استفاده فراوان کرده‌است.

آبله و سرخک

رازی اولین کسی است که تشخیص تفکیکی بین آبله و سرخک را بیان داشته‌است. وی در کتاب آبله و سرخک خود به علت بروز آبله پرداخته و سبب انتقال آن را عامل مخمر از راه خون دانسته‌است و ضمن معرفی آبله و سرخک به‌عنوان بیماری‌های حاد، نشانه‌هایی از بی‌خطر یا کشنده بودن آن‌ها را بیان می‌دارد و برای مراقبت از بیمار مبتلا به این بیماری‌ها روش‌هایی را توصیه می‌کند از جمله به عنوان اولین طبیب استفاده از پنبه را در طب آورده و به منظور زخم نشدن بدن بیماران آبله‌ای از آن بهره می‌برده و در مراقبت از چشم‌ها و پلک و گلو و بینی این بیماران توصیه فراوان کرده‌است. در کتاب آبله و سرخک رازی در مورد آبله و سرخک چه قبل از ظهور بیماری و چه بعد از آن و جلوگیری از عوارض بیماری به اندام‌های بدن تدابیری آورده شده‌است.

تشریح

در دوران رازی تشریح جسد انسان رواج نداشت و این کار را ناپسند و خلاف آموزه‌های دینی می‌دانستند و عموماً به تشریح میمون می‌پرداختند. رازی در کتاب‌های خود از جمله کتاب الکناش المنصوری از تشریح استخوان‌های و عضلات، مغز، چشم، گوش، ریه، قلب، معده و کیسه صفرا و… سخن گفته‌است و طرز قرار گرفتن ستون فقرات و سوراخ‌ها و زائده‌های آن و نخاع شوکی را به خوبی شرح داده‌است. رازی نخستین پزشکی است که برخی از شعبه‌های اعصاب را در سر و گردن شناخته و پیرامون آن‌ها توضیحاتی داده‌است.

درمان بیماری‌های داخلی

رازی اسراف در دارو را بسیار مضر می‌داند، وی معتقد بوده‌است تا ممکن است مداوا با غذا و در غیر این‌صورت با داروی منفرد و ساده وگرنه با داروی مرکب به عمل آید. رازی می‌گوید: «هرگاه طبیب موفق شود بیماری‌ها را با غذا درمان کند، به سعادت رسیده‌است.»[۱۷]

وی بسیاری از داروها را روی حیوانات امتحان کرده و اثرات آن‌ها را ثبت و تشریح کرده‌است و سپس برای بیماران تجویز می‌کرده‌است.

جراحی

گرچه رازی به عنوان پزشک مشهور است اما بعضی از مورخان او را به نام «جراح» می‌شناسند. از مطالعهٔ آثار وی چنین برمی‌آید که در جراحی صاحب‌نظر بوده‌است. وی درباره «سنگ کلیه‌ها و مثانه» کتابی نگاشته و درآن تاکید کرده‌است در صورتی که درمان سنگ مثانه با راه‌های طبی مقدور نباشد، باید به عمل جراحی پرداخت و در این کتاب از اسبابی که با آن عمل سنگ مثانه را انجام می‌داده، نام می‌برد. رازی اولین طبیبی است که در عالم طب از سل مفصلی انگشتان صحبت کرده‌است. در شکسته‌بندی و دررفتگی‌ها قدم‌هایی برداشته و آثاری از خود به جا گذاشته‌است.

تغذیه

رازی از اولین افرادی است که بر نقش خوراک در تندرستی و درمان پافشاری بسیار دارد. رازی کتابی درباره خوراک دارد به نام «منافع‌الاغذیه و مضارها» که یک دوره کامل بهداشت خوراک است و در آن از خواص گندم و سایر حبوبات و خواص و ضررهای انواع آب‌ها و شراب‌ها و مشروبات غیرالکلی و گوشت‌های تازه و خشک و ماهی‌ها و… سخن گفته‌است و فصلی در باب علل و جهات اشتها و هضم غذا و ورزش و غذاهای گوارا و پرهیزهای غذایی و مسمومیت‌ها دارد.

شیمی و داروسازی

Colofón-Libro de Medicina de Razi.jpg

رازی تحصیل شیمی را پیش از پزشکی شروع کرده‌است و در آن آثاری چشم‌گیر از خود برجا گذاشته‌است. عمدهٔ تأثیر رازی در شیمی طبقه‌بندی او از مواد است. او نخستین کسی بود که اجسام را به سه گروه جمادی، نباتی و حیوانی تقسیم کرد. وی پایه‌گذار شیمی نوین است؛ با وجود آن‌که کیمیاگری را باور دارد. «هر چند که بعضی از کیمیاگران معاصر در ایران نوعی از تبدل ناقص فلزات را به طلا «تبدل رازی» می‌نامند. ولی چون رازی از دیدگاه مراحل بعدی علم در نظر گرفته شود، باید او را یکی از بنیان‌گذاران علم شیمی بدانیم.»[۱۸] در کتاب «سرّ الاسرار» او می‌خوانیم که مواد را به دو دسته فلز و شبه فلز (به گفته او جسد و روح) تقسیم می‌کند و اگر در این زمینه اشتباهاتی می‌کند، چندان گریزی از آن ندارد. برای نمونه جیوه را شبه‌فلز می‌خواند در صورتی که فلز بودن جیوه اکنون آشکار است.

کشف‌های بسیار به رازی نسبت داده می‌شود از جمله:

  • رازی کاشف الکل است.
  • از تأثیر محیط قلیایی بر کانه پیلیت، اسید سولفوریک فراهم کرد و با داشتن اسید سولفوریک بدست آوردن دیگر اسیدها آسان بود
  • از تأثیر آب‌آهک بر نوشادور (کلرید آمونیوم)، اسید کلریدریک بدست آورد.
  • با اثر دادن سرکه با مس، استات مس یا زنگار تهیه کرد که با آن‌ها را زخم را شستشو می‌دادند
  • از سوزاندن زرنیخ، اکسید آرسنیک یا مرگ موش فراهم کرد
  • برای نخستین بار از نارنج اسید سیتریک تهیه کرد.
  • او نخستین پزشکی است که داروهای سمی آلکالوئیدی ساخت و از آن‌ها برای درمان بیمارانش بهره گرفت.

دین

رازی کتب زیر را در مورد دین نگاشته است:

  • فی ان للانسان خالقا متقنا حکیما[۱۹] که در آن می گوید انسان قطعا خالق حکیمی داشته است.
  • رساله ی " الی علی بن شهید البلخی فی تثبیت المعاد "[۲۰]. همچنان که از نام کتاب پیداست و "ابن ابی اصیبعه" نیز می گوید، کتاب در نقد نظریه منکران معاد است.
  • " فی ان النفس لیس بجسم " [۲۱] در مورد جدا بودن روح از جسم.
  • "النقض علی الکیال فی الامامة" [۲۲]
  • "کتاب الامام والمأموم المحقین" [۲۳]

او همچنین کتب زیر را در زمینه ی امامت نگاشته است:

  • فی آثار الامام الفاضل المعصوم [۲۴]

رازی به خدا و ماوراءالطبیعه اعتقاد داشت[۲۵]، و سخت پابند به توحید و معاد و اصالت و بقاء روح بود.

با این وجود، وی نبوت و وحی را نفی می‌کرد و ضرورت آن را نمی‌پذیرفت. کتب زیر به این اعتقاد وی اشاره دارند.[۲۶][۲۷] (این منابع باید بررسی شوند. زیرا در بعضی از آنها نام این کتب نیست.!)

  • «فی‌النبوات‌» [۲۸] که دیگران به طعن و استهزاء نام او را «نقض الادیان» نهاده اند.[۲۹]
  • «فی حیل المتنبین» [۳۰] دیگران به طعن نام او را «مخارق الانبیاء» گذاشته اند.[۳۱]

دو کتاب بالا اکنون در دست نیست. اما جنیفر مایکل در کتابش نقل قول هایی از کتب بالا می آورد[۳۲]. همچنین احمد بیرشک می نویسد: «از تعلیمات او این بود که همه آدمیان سهمی از خرد دارند که بتوانند نظرهای صحیح درباره مطالب عملی و نظری به‌دست آورند، آدمیان برای هدایت شدن به رهبران دینی نیاز ندارند، در حقیقت دین زیان‌آورد است و مسبب کینه و جنگ. نسبت به همه مقامات همه سرزمین‌ها شک داشت.»[۳۳].

گروهی معتقدند این تفکرات رازی موجب خشم علمای اسلامی بر علیه او شد و او را ملحد خواندند و آثار او را رد کردند و دست به نابودی آنها زدند[نیازمند منبع]. گروهی نیز معتقدند «چگونه ممکن است کسی همه اصول مبدأ و معاد و روح و نفس را پذیرفته باشد و منکر نبوات و شرایع باشد؟». آنها خصوصا به این نکته اشاره دارند که رازی سه کتاب در مورد امامت نگاشته. در حالی که «کسی که منکر شرایع و نبوات باشد درباره امامت حساسیتی ندارد.»[۳۴]

برخی‌ همچون نویسنده "خزینه الصفیا" او را از اکابر صوفیه می‌‌شمارند که پیوسته از خوف خدا در گریه بود. غلام سرور هندی در تاریخ وفات او سروده است:

چون شد از دنیا به فردوس برین   حضرت بوبکر رازی‌ اهل راز
وصل او بوبکر محبوب حبیب   هست هم صوفی کامل پاکباز

هر یک از جمله‌های "ابوبکر محبوب حبیب" و "صوفی کامل پاکباز" از نظر ابجدی ۳۱۰ می‌باشد که -به نقلی- اشاره به سال فوت اوست[۳۵][۳۶]. وی همچنین انتقاداتی بر ادیان دیگر دارد:

  • کتابی در "رد سیسن ثنوی" (رد بر مانویت) [۳۷]

فلسفه

رازی از تفکرات فلسفی رایج عصر خود که فلسفه ارسطویی‌- افلاطونی بود، پیروی نمی‌کرد و عقاید خاص خود را داشت که در نتیجه مورد بدگویی اهل فلسفه هم‌عصر و پس از خود قرار گرفت. رازی را می‌توان برجسته‌ترین چهره خردگرایی و تجربه‌گرایی در فرهنگ ایرانی و اسلامی نامید. وی در فلسفه به سقراط و افلاطون متمایل بود و تأثیراتی از افکار هندی و مانوی در فلسفه وی به چشم می‌خورد. با این وجود هرگز تسلیم افکار مشاهیر نمی‌شد بلکه اطلاعاتی را که از پیشینیان بدست آورده بود مورد مشاهده و تجربه قرار می‌داد و سپس نظر و قضاوت خود را بیان می‌دارد و این را حق خود می‌داند که نظرات دیگران را تغییر دهد و یا تکمیل کند.

از آراء رازی اطلاع دقیقی در دست نیست جز در مواردی که در نوشته‌های مخالفان آمده‌است. در نظر رازی جهان جایگاه شر و رنج است اما تنها راه نجات، عقل و فلسفه‌است و روان‌ها از تیرگی این عالم پاک نمی‌شود و نفس‌ها از این رنج رها نمی‌شوند مگر از طریق فلسفه... در فلسفه اخلاق رازی مساله لذت و رنج اهمیت زیادی دارد. از دید وی لذت امری وجودی نیست، یعنی راحتی از رنج است و رنج یعنی خروج از حالت طبیعی به‌وسیله امری اثرگذار و اگر امری ضد آن تأثیر کند و سبب خلاص شدن از رنج و بازگشت به حالت طبیعی شود، ایجاد لذت می‌کند. رازی فلسفه را چنین تعریف می‌کند که چون «فلسفه تشبه به خداوند عزوجل است به قدر طاقت انسانی» و چون آفریدگار بزرگ در نهایت علم و عدل و رحمت است پس نزدیکترین کسان به خالق، داناترین و عادل‌ترین و رحیم‌ترین ایشان است.

ویژگی رازی در این بود که بنای فلسفه اش را نه بر مبنای دو فرهنگ مسلط یونانی و اسلامی، که بر مبنای فلسفه ایرانی و بابلی و هندی پایه گذاری کرده بود. مهم‌ترین سؤال فلسفی او این بود: «اگر خداوند خالق جهان است، چرا پیش از خلق جهان جهان را خلق نکرد؟»[۳۸]

در ماوراءالطبیعه رازی پنج اصل وجود دارند که قدیم هستند و همین موجب شد که مسلمانان او را «دهری» بدانند: خالق، نفس کلی، هیولی اولی (ماده اولیه)، مکان مطلق، و زمان مطلق یا دهر.[۳۹]

گفتارهایی از رازی

  • «اگر همه می‌توانستند از استعدادهای خود درست بهره بگیرند، دنیا همان بهشت موعود می‌شد که همه می‌خواهند.»
  • «تجربه بهتر از علم طب است.»
نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 20:15| توسط حسین رستمی زاده|

مدتی است که در فروشگاه آنلاین Google Play برای دانلود قرار داده شده. این اپلیکیشن ادعا می کند که نمایشگر تلفن را تبدیل به یک شارژ خورشیدی می کند و کافی است تلفن را زیر نور آفتاب قرار بدهید تا با کمک این اپلیکیشن شارژ شود.

جالب اینجا است که کاربران زیادی بدون خواندن توضیحات این اپلیکیشن ترول، آن را دانلود کرده و سر کار رفته اند. تعداد شان چقدر است؟ بیش تر از نیم میلیون نفر تا اینجا این اپلیکیشن جعلی را دانلود کرده اند.

بخش نظرات مربوط به این اپلیکیشن هم بسیار جالب توجه است. تعداد زیادی کاربر خشمگین بعد از اینکه متوجه شده اند چگونه سر کار رفته اند آنجا به اپلیکیشن کمترین امتیاز ممکن را داده اند و البته در مقابل هم هزاران نفر هم از این شوخی خوششان آمده و نظرات جالبی بیان کرده اند.

به هر حال این موضوع نشان می دهد چگونه کاربران اینترنت به راحتی تحت تاثیر کلاهبرداری های آنلاین قرار می گیرند. بد نیست به این موضوع توجه کنید و البته می توانید شما هم این اپلیکیشن را دانلود کرده و به دوستتان نشان بدهید و ببینید، چقدر طول می کشد تا آنها بفهمند موضوع یک شوخی است!

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:52| توسط حسین رستمی زاده|

حتما با شبکه بی سیم وای-فای آشنا هستید. اما تا به حال اسم WiGig به گوش تان خورده است؟ وای-گیگ استاندارد جدیدی برای انتقال اطلاعات به صورت بی سیم است که وعده سرعتی بسیار بالاتر از فناوری های انتقال بی سیم فعلی را به ما می دهد.
در واقع استاندارهای این روش جدید سال گذشته به مرحله تصویب رسیده است. وای-گیگ از باند 60Ghz برای انتقال اطلاعات استفاده می کند و مدل سه باند اش می تواند همزمان از سه باند 2.4 ، 5 و 60Ghz برای انتقال اطلاعات استفاده کند.
در این صورت شما سرعت انتقال اطلاعات بی سیمی معادل 7 گیگابیت در ثانیه در اختیار خواهید داشت که هفت برابر سریع تر از Ac802,11استاندارد
است که هنوز منتظر فراگیر شدن اش هستیم و 10 برابر سریع تر از 802.11n عمل می کند که هم اکنون از آن به صورت گسترده استفاده می کنید. ضمن اینکه این استاندارد با دستگاه های وای-فای حال حاضر نیز سازگاری دارد و با آنها کار می کند.

در این میان شرکت پاناسونیک موفق شده یک چیپ جدید برای WiGig ابداع کند که کمتر از یک وات انرژی مصرف می کند و با این مصرف می تواند به انتقال اطلاعات بی سیم با سرعت 5 گیگابیت در ثانیه بپردازد.
این مصرف کم انرژی و اندازه کوچک سبب می شود که بتوان از این رادیوی جدید در تلفن های هوشمند و تبلت ها استفاده کرد. با این سرعت می توان در شبکه خانگی یک ویدیو اچ دی را در کمتر از ۱۰ ثانیه از طریق تلفن همراه منتقل کرد.
البته این استاندارد هنوز مشکلاتی را در مسیر دارد. یکی از مهمترین آنها، برد بسیار کوتاه این استاندارد روی باند 60Ghz هست که در حال حاضر حتی از برد بلوتوث هم کمنر است. (تقریبا نصف برد بلوتوث) به خاطر اینکه ملکول های موجود در فضا مانند اکسیژن بر روی آن تاثیر می گذارند. و تا حل این مشکل و استفاده آن در تلفن های هوشمند، مسیر نسبتا طولانی باقی مانده است. هر چند از وای-گیگ همین الان هم در مکان هایی مانند دیتاسنتر ها برای ارتباط های بی سیم بسیار پر سرعت مورد استفاده قرار می گیرد.

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:52| توسط حسین رستمی زاده|

تقریبا دو سال از شروع آزمایش اتومبیل های بدون راننده گوگل می گذرد و کم کم زمان آن رسیده که شاهد ورود آنها به بازار باشیم. حال یک مرد نابینای کالیفرنیایی نام خود را به عنوان اولین مشتری این اتومبیل ثبت کرده است. وی در اولین رانندگی خود بعد از سالها (از زمانی که ۹۵ درصد بینایی اش را از دست داده)، با یک دستگاه تویوتا Prius مجهز به سیستم کنترل خودکار گوگل به رستوران Taco Bell رفته، سپس لباسش را از خشک شویی گرفته و به خانه برگشته است.

وی می گوید: «این ماشین می تواند زندگی مرا تغییر دهد و به من استقلال و امکان تصمیم گیری جهت رفتن به مکان های مختلف را، بدون نیاز به کمک دیگران بدهد.» گوگل در اقدامی جالب این مشتری تازه خود را «self-driving car user #0000000001» نامیده است که نشان از بلند پروازی این شرکت در پروژه ماشین بدون راننده دارد: کاربر شماره ‪#‬0000000001 اتومبیل راننده-خودکار!

گوگل ویدیوی اولین سفر آقای ماهان را در اکانت گوگل پلاس خود منتشر کرده و اعتقاد دارد که این اتومبیل می تواند کمک بزرگی برای نابینایان و افراد دچار ناتوانی های مختلف باشد. این شرکت می گوید: «هنوز چیزهای زیادی باقی مانده که باید طراحی و تست شوند. اما ما تا اینجا بیش از ۳۲۱هزار کیلومتر سفر تحت کنترل و رانندگی کامپیوتر را با موفقیت پشت سر گذاشته ایم. این موضوع پشتوانه عظیم و تجربه بزرگی است که می تواند حامی ما در ادامه این راه باشد»

به نظر شما چنین اتومبیل هایی تا چه حد می توانند کاربردی باشند؟ چه استفاده های دیگری را در آینده برای آنها پیش بینی می کنید؟

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:52| توسط حسین رستمی زاده|

سرفصل کتاب آفرینش زهراست

روح ادب وکمال و بینش زهراست

روزی که گشایند در باغ بهشت

مسئول گزینش و پذیرش زهراست


شهادت زهرای اطهر تسلیت باد

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:52| توسط حسین رستمی زاده|

وقتی تلفن ها سریع تر می شوند، نیاز به کارت حافظه های سریع تر هم به وجود می آید. سامسونگ امروز کارت های میکرو اس دی جدیدی را معرفی کرده که سرعت خواندن اطلاعاتی تا ۸۰ مگابایت در ثانیه دارند. این حافظه که در ظرفیت ۱۶ گیگا بایت ارایه شده، نسبت به مدل های قبلی این شرکت ۴ برابر سرعت بیشتری دارد. البته این شرکت سرعت نوشتن اطلاعات این کارت ها را اعلام نکرده اما گفته این حافظه ها برای تلفن های LTE و مدل هایی که قابلیت فیلمبرداری اچ دی دارند طراحی شده است. تا سرعت مناسب را در اختیار کاربران قرار بدهد.

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:52| توسط حسین رستمی زاده|

حضرت محمد صلی الله علیه و آله:

إنَّ اللّه‏َ يَغضَبُ لِغَضَبِ فاطِمَةَ و يَرضى لِرِضاها؛
به يقين خداوند با خشم فاطمه به خشم مى‏ آيد و با خشنودى او خشنود مى ‏شود.


بحار الأنوار: ج 43، ص 320

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:52| توسط حسین رستمی زاده|


یکی از استفاده های اصلی تبلت ها مطالعه کتاب های الکترونیک میباشد و همین چند ساعت قبل در مورد آمار مطالعه کتاب های الکترونیک صحبت کردیم. حالا یک اپلیکیشن خواندن کتاب های الکترونیک را راحت تر نیز کرده است.

اپلیکیشن ‍MagicReader به شما اجازه میدهد تا بدون لمس صفحه آی پد اقدام به ورق زدن صفحات PDF کنید. این اپلیکیشن با فعال کردن دوربین جلوی آیپد و شناسایی صورت شما، این امکان را فراهم میکند تا با حرکت سر خود به راست یا چپ صفحات PDF را ورق بزنید.

تصور کنید برای مثال در حال آشپزی هستید و همزمان دستور پخت را از روی آیپد خود مطالعه میکنید؛ دست شما درگیر آشپزی است و طبعا نمیخواهید صفحه آیپد خود را کثیف کنید. اینجاست که این اپلیکیشن به کمک شما می‌آید و تنها با یک حرکت ساده سر، میتوانید بین صفحات PDF خود جابه‌جا شوید.

دقت کنید از امکانات این اپلیکیشن در جاهای دیگر آیپد نمیتوانید استفاده کنید، بلکه تنها در محیط خود آن و PDF Reader داخلی اش است که چنین قابلیتی در اختیار شما قرار میگیرد.

شاید فکر کنید در عمل این برنامه چندان کارایی نداشته باشد اما به هر حال با توجه به رایگان بودن آن میتواند تجربه ای جالب و جدید برای شما به همراه داشته باشد. این اپلیکیشن که تنها از سری iOS 5.x پشتیبانی میکند هم اکنون در اپ استور برای آی پد داران ، آماده دانلود است.

 

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:52| توسط حسین رستمی زاده|

آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید خیلی سخت از تخت خواب دل می کنند؟ آیا ساعت های زنگ دار عادی از پس بیدار کردن شما بر نمی‌آیند؟ نگران نباشید و این مسئولیت خطیر را به تلفن همراه خود بسپارید. اپلیکیشن هایی وجود دارند که فرآیند خاموش کردن صدای زنگ گوشی را سخت تر می کنند و تا زمانی که از بیدار شدن شما اطمینان حاصل نکنند، دست بردار نیستند.

یکی از این اپلیکیشن ها، برنامه Heavy Sleeper Alarm Clock است که برای سیستم عامل iOS طراحی شده است. شما در این برنامه برای بیدار شدن خود باید دست به حل کردن مسائل ریاضی بزنید! حتی اگر فکر می کنید که یک مسأله ریاضی برای بیدار شدن شما کافی نیست، می توانید تعیین کنید که چندین مسأله پشت هم ظاهر شوند تا کاملا خواب از سرتان بپرد. این اپلیکیشن را برا آیفون/آیپاد تاچ و آیپد می توانید به قیمت 2‪.‬99 دلار از اپ استور دانلود کنید .

اما اندروید داران اپلیکیشن متفاوت تری در انتظارشان است. برنامه Alarm Clock,wake up guaranteed ایده ای جدید برای بیدار کردن شما دارد و برای این امر از امواج وای-فای کمک می گیرد. این برنامه بدین صورت عمل می کند که شما تعیین می کنید امواج وای-فای دریافتی گوشی به چه میزانی برسد تا زنگ ساعت قطع شود. برای مثال وقتی زنگ به صدا در می‌آید حتما باید از تخت خود برخواسته و نزدیک مودم شوید تا امواج به قوی ترین حد برسند و ساعت قطع شود. یا اگر مودم نزدیک تخت شماست، می توانید ساعت را در حالت Run From WiFi قرار دهید تا مجبور شوید به دورترین نقطه از مودم رفته تا امواج دریافتی ضعیف شوند و آنگاه زنگ ساعت قطع شود. این اپلیکیشن رایگان را می توانید از بازار دانلود کنید.

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:52| توسط حسین رستمی زاده|

اکثر پنل ها خورشیدی موجود در بازار فعلی به صورت ورقه هایی مسطح تولید می شوند. سلول های خورشیدی فوتوولتاییک (Solar photovoltaic cell) و جمع کننده های گرمایی خورشیدی (solar thermal collector) هر دو وسایلی هستند که می توانند اشعه نور خورشید را به دام بیندازند. یک سلول خورشیدی فوتوولتاییک می تواند اشعه نور خورشید را به انرژی الکتریکی تبدیل کند. در حالیکه از جمع کننده های گرمایی خورشیدی برای تبدیل انرژی نور خورشید به انرژی گرمایی و گرم کردن آب در مصارف خانگی و صنعتی استفاده می شود.اما انتخاب یکی از این دو ساختار برای پشت بام ها، تصمیمی سخت و نبردی همیشه گی بوده است.
 

اکنون یک شرکت بریتانیایی به نام نیکد انرژی در طرحی به نام Virtu یک سلول هیبرید(دو منظوره) طراحی کرده که سلول فوتوولتاییک و جمع کننده گرمایی را در یک ساختار لوله ای شکل ادغام کرده و یک راه حل خورشیدی واحد ارائه داده است. انتخاب ساختار لوله ای شکل به این دلیل است که تلفات گرمایی کمتری نسبت به ساختار های مسطح دارد.
 

در این طرح سلول فوتوولتاییک را به صورت لایه ای نازک برای تولید انرژی برق، بر روی ساختار لوله ای شکل تحت شرایط خلا جاسازی می کنند. با برخورد اشعه نور خورشید به این لایه فوتوولتاییک، گرمای زیادی تولید می شود. سپس این گرما به لوله های سیستم جمع کننده گرمایی زیرین منتقل شده و باعث گرم شدن آب می شود.
 

تعداد و نحوه نصب این لوله ها با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه متفاوت خواهد بود. تنها کافی است که بر روی پشت بام با زاویه 45 درجه نسبت به سطح افق نصب شوند. به دلیل طراحی دوگانه این طرح دارای راندمانی ۴۶ درصد بیشتر از طرح های سنتی پنل های خورشیدی معمول را دارد.
 

این طرح توسط محققین این شرکت و دانشکده ایمپریال در حال بررسی و توسعه است. شاید بتواند جایگزین بهینه تری برای سقف سازه هایی که مدت زمان طولانی از روز در معرض تابش نور خورشید قرار دارند، محسوب شود.

 

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:52| توسط حسین رستمی زاده|

اگر چه خیلی‌ها معتقد هستند که مغز اکثر حیوانات بدوی از هر «روبات هوشمندی» برتر است، اما واقعیت چیز دیگری است. ما داریم به سرعت به آن روزی نزدیک می‌شویم که بتوانیم سخت‌افزارهایی چنان پیچیده بسازیم که با قابلیت‌های یک مغز طبیعی هماوردی کنند.

این یک خیالپردازی از جنس فیلم تبدیل‌شوندگان (Transformers) نیست و نباید هیچ هراسی از بابت یک روبات خرابکار مسلح که سعی دارد در آینده نزدیک بر دنیا چیره شود داشته باشیم. واقعیت خیلی جذاب‌تر از این تخیلات است و به طور بالقوه می‌تواند پیشرفتی عظیم در زمینه ساخت دستگاه‌های روباتیک، دارو و درمان، و نیز علوم اعصاب به همراه آورد. کاری که در ادامه مطلب با آن آشنا می شوید.

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:52| توسط حسین رستمی زاده|

 

 

در زیر ویلایی رو مشاهده می‌کنید که طراحی اون توسط معمار مشهوری بنام  اندرو مینارد صورت گرفته . این ویلا همینک در ملبورن استرالیا واقع هستش و این طراحی به درخواست یک خانواده استرالیایی بوده، می‌تونید تصاویر این طراحی رو در زیر مشاهده کنید .

 

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 13:0| توسط حسین رستمی زاده|

 

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از ZoomIT، در ادامه با ۶ روش موثر برای کنار گذاشتن کاغذ در محیط‌های کاری و منازل آشنا می‌شوید.

recycle bin with paper 610x456 آیا می توان بدون کاغذ در دنیای دیجیتالی‌ امروز زندگی کرد؟!

به نقل از نشریه اکونومیست، تنها امریکائیان به طور متوسط ۸ درخت ۳۷ متری در سال را برای مصرف کاغذ از بین می‌برند. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود چندی نمی‌گذرد که درخت پارک‌ها و بوستان‌های شهری را نیز برای تامین نیاز کاغذ قطع کنیم! اگر علاقمند شده‌اید تا در حفظ درختان کره زمین نقشی مثبت داشته باشید با ما همراه شوید.

قبوض پرداختی

اگر هنوز قبوض پرداختی‌تان به صورت کاغذی است، بهتر است دست به کار شوید و از شرکت یا موسساتی که قبض دریافت می‌کنید تقاضای قبوض الکترونیکی نمایید. به طور مثال، برخی از ارائه دهندگان خدمات اینترنت مانند شرکت شاتل، به محظ صدور قبض جدید آن را به نشانی پست الکترونیکی مشترک ارسال و یک پیامک نیز جهت اطلاع به مشتری ارسال می‌نماید.

آنگاه کاربر محترم می‌تواند با پرداخت آنلاین هزینه اینترنت، حتی یک میلیمتر مربع نیز کاغذ را حرام نکند!

دانلود راهنمای محصولات

از دوربین دیجیتال و تلویزیون‌های تخت گرفته تا پخش‌کننده‌های موسیقی و لوازم منزل، هر روزه شرکت‌های تولیدکننده بیشتری هستند که راهنمای محصولات خود را دیگر به صورت کاغذی ارائه نکرده و کاربران را ترغیب می‌کنند تا برای دریافت نسخه PDF به وب‌سایت آنها رجوع نمایند.

حتی اگر محصولی تهیه کرده‌اید که حاوی دفترچه راهنمای چاپی بود، می‌توانید آن را به همراه سایر برگه‌ها و زباله‌های خشک به یکی از غرفه‌های بازیافت شهرداری تحویل داده و در عوض نسخه PDF آن را بر روی رایانه‌تان ذخیره نمایید.

از حق نگذریم؛ نگهداری راهنمای محصولات به صورت PDF خیلی راحت‌تر از نسخه چاپی است و آنها نیز خوشحال‌ترند چرا که مثل اجداد کاغذی‌شان در اعماق جعبه‌های دستگاه یا کنج کمد مدفون نمی‌شوند!

اسکن اسناد کاغذی

اگر مسئولیت اداره یک دفتر کار به عهده شماست خوب می‌دانید که در روز چقدر اسناد و رسیدهای گوناگون به دست‌تان می‌رسد که باید در آخر هفته به مدیر، معاون، حسابدار، مسئول بخش و خیلی آدم‌های دیگر تحویل دهید.

یک راهکار خوب برای گم نکردن این همه کاغذ، اسکن آنها به محض دریافت و بازیافت رسیدهای کاغذی است. امروزه اکثر چاپگرهای چندکاره قادرند که بلافاصله پس از اسکن، فایل مربوطه را به صورت PDF بر روی رایانه ذخیره نمایند.

اگر فکر می‌کنید که تعداد صفحات شما برای اسکن گرفتن خیلی زیاد شده بهتر است با خرید اسکنری مجهز به منبع تغذیه کاغذ (ADF) به صورت کاملاً حرفه‌ای این کار را انجام دهید. حتی می‌توانید کارت‌های ویزیت دریافتی را نیز اسکن کرده و در گوشی خود ذخیره کنید تا مثل مدیر بازرگانی شرکت ما هرگز شماره‌های مهم کاری‌تان را از دست ندهید!

ذخیره فایل‌های چاپی

اگر این مقاله را مفید یافتید و قصد گرفتن چاپ از آن را دارید دست نگه دارید! با نصب یک برنامه چاپگر که خروجی کار را به صورت فایلهای PDF به شما تحویل می‌دهد، می توانید در هزینه جوهر و کارتریج نیز صرفه جویی نمایید. اگر حوصله نصب یکی از این برنامه های چاپگر که خیلی از آنها به صورت رایگان عرضه می شود را هم ندارید؛ می توانید از مرورگر گوگل کروم بهره ببرید که این قابلیت را به صورت ذاتی در خود دارد.

دانلود نرم‌افزار مجانی Primo PDF برای چاپ صفحات برروی فایل‌های PDF

دسترسی به فایلها در همه جا اسکن اسناد کاغذی

سبک زندگی و کار بدون کاغذ بدین معنی است که با فایل‌های PDF زیادی سر و کار داشته باشیم. اما قرار نیست که همه این فایل‌ها را در کنج رایانه پنهان کنیم، بهتر است فایل‌هایی که دسترسی به آنها در همه جا ضروری است را در یکی از سرویس دهندگان کلاد (Cloud) مانند دراپ‌باکس، اسکای درایو یا باکس ذخیره کرده و در گوشی هوشمند، تبلت، رایانه همراه و کلاً در همه جا به آنها دسترسی داشته باشیم

قراردادهای کاری، رسیدهای مهم مالی و تصویر کارت‌ویزیت شرکای تجاری را می‌توان برخی از این نمونه‌ها دانست. به اعتقاد اکثر کارشناسان و نظر شخصی بسیاری از کاربران، استفاده از سرویس دراپ‌باکس و یا باکس بهترین گزینه‌ها پیش روی شماست؛ اگر هنوز از این سرویس‌ها استفاده نکرده‌اید، الان وقت مناسبی برای این کار است.

هم‌اکنون به سایت dropbox.com سر زده و از خدمات رایگان آن بهره شایسته و بایسته را ببرید.

امضاء الکترونیکی اسناد

یکی از زننده‌ترین شیوه‌های زندگی دیجیتالی امروز آن است که برای امضای اسناد الکترونیکی دست به دامان سنت‌های هزار ساله شویم؛ آنها را چاپ گرفته و به شیوه سنتی با قلم امضا کنیم و دوباره به کمک اسکنر آنها را به صورت رقومی (دیجیتالی) در آوریم. اما صبر کنید؛ با استفاده از این برنامه که مخصوص چنین کاری طراحی شده است، دیگر نیازی به این همه چرخاندن قاشق در مدار دور سرمان نیست! می‌توانید به سادگی با نوک انگشتان یا قلم دیجیتال، اسناد مربوطه را به صورت کاملاً الکترونیکی امضا نمایید.

در آخر شایان ذکر است که شاید در ابتدای کار، ترک عادات صدها ساله موجب مرض چند روزه گردد، اما راستش را بخواهید به زحمت اولیه‌اش می‌ارزد.

حداقل مزیت این کار اینکه دیگر با میز کار درهم و برهم گذشته خداحافظی می‌کنیم و به زندگی دیجیتالی‌مان سلامی تازه می‌دهیم، سلام…

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 13:0| توسط حسین رستمی زاده|

 

 

بر اساس بخشنامه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی ارائه دهندگان خدمات اینترنت، موظف به تفکیک ترافیک اینترنت از اینترانت شدند که به گفته معاون وزیر ارتباطات، این کار هم‌اکنون در برخی شرکت‌ها در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از فارس، چندی پیش در سایت متمای سازمان فناوری اطلاعات ایران، بخشنامه ای در خصوص جداسازی ترافیک اینترنت از اینترانت منتشر شد.

limebvyztohzcx5hzd4 جداسازی ترافیک اینترنت از اینترانت

این بخشنامه با استناد به مصوبه ۱۲۰ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات صادر شده و شرکت‌ مخابرات، دارندگان پروانه انتقال خدمات انتقال داده، خدمات انتقال ماهواره‌ای، دارندگان پروانه وایمکس، پروانه توزیع اینترنت، تمامی دستگاه‌های دولتی دارای میزبانی وب و تمامی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی خصوصی، را مورد خطاب قرار داده است.

علی حکیم جوادی در توضیح بخشنامه جدا سازی ترافیک اینترنت از اینترانت، اظهار داشت: باید در کشور به گونه‌ای اینترنت را از اینترانت جا کنیم و این موضوع بسیار مهم است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این اتفاق در بسیاری از کشورهای دنیا روی داده و زمانی که یک کاربر می‌تواند نیاز خود را از منابع داخلی برآورده کند، دلیلی به مراجعه به منابع خارجی نیست.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: علاوه بر این، اینترانت، باعث کاهش هزینه‌ها و بهینه شدن استفاده از پهنای باند بین‌الملل و نیز افزایش حداکثری تولید محتوی در داخل کشور، می‌شود.

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که ” این بخشنامه دقیقا چه موضوعی را به مخاطبان ابلاغ می‌کند”، توضیح داد: مخاطبان این بخش نامه بیشتر اپراتورها هستند؛ باید در بخش زیرساخت و اپراتورها، مسیر اینترنت و اینترانت را جدا کنیم.

وی ادامه داد: به این طریق کاربری که نیاز به دسترسی داخلی دارد، از اینترانت استفاده کند و کاربری که نیاز به اطلاعات خارجی دارد، از اینترنت استفاده کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بالطبع، قیمت و سرعت اینترانت نیز باید از اینترنت متفاوت باشد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: این شرکت ها، با برگزاری جلسات متعدد برای نحوه این جدا سازی کاملا توجیه شده‌اند.

حکیم جوادی در پاسخ به این سوال که “آیا اجرای این مصوبه زمان‌بر خواهد بود”، گفت: خیر؛ بسیاری از شرکـت‌ها این کار را انجام داده‌اند؛ همچنین خوشبختانه برخی از شرکت‌های pap این کار را انجام داده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که “ یعنی هم اکنون برای کاربران برخی از شرکت‌های pap، ترافیک اینترنت از اینترانت جدا شده ” گفت: بله؛ برای برخی شرکت‌هایی که به صورت آزمایشی این کار را پیاده سازی کرده‌اند، ترافیک اینترنت از اینترانت جدا شده است و برای شرکـت‌هایی که در آینده این کار را پیاده سازی خواهند کرد، نیز این کار به راحتی قابل اجرا است.

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 13:0| توسط حسین رستمی زاده|

 


چند وقت پیش شرکت یوبی سافت خبر داد که قصد دارد نسخه Beta بازی Ghost Recon Future Soldier را در تاریخ ۱۹ April عرضه کنند .

ghost recon future soldier1 بازی Ghost Recon Future Soldier حدود 1.2GB فضا نیاز دارد!

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام، همینطور این بازی قرار است در تاریخ ۲ May بر روی Xbox 360 و PS3 عرضه شود . اما امروز اطلاعات جدیدی از این نسخه منتشر شد و اعلام شد که فضای مورد نیاز برای نصب این نسخه ۱٫۲۳ GB است .

در حاضر این نسخه برای افرادی که Splinter Cell Conviction را خریداری کردند نیز قابل دسترسی است ، همینطور برای اعضای PS Plus هم این نسخه قابل دسترسی است .

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 13:0| توسط حسین رستمی زاده|

 


Mount کردن را که میدانید چیست ؟

روشی است که ما بدون نیاز به رایت کردن فایل های image بر روی سی دی یا دی وی دی قادر به دیدن محتویات آن فایل ها میشویم.

روش کار هم به این صورت است که نرم افزارهای mount یک درایو مجازی درست میکنند ( مانند آنکه یک دی وی دی یا سی دی رام دیگری به کامپیوترتان وصل شده ) و فایل ایمیج هم به صورت یک دیسک رایت شده برای شما نمایش داده میشود.

cd sharit با نرم افزار مخصوص اوبونتو فایل های ایمیج را در اوبونتو Mount کنید

با نرم افزارهای mount ویندوز فکر میکنم آشنایی کامل دارید. مثلا Virtual ColneDrive یکی از بهترین هاست که با دوبار کلیک فایل ایمیج را mount میکند.

اما در مورد اوبونتو چه ؟

Furious ISO Mount یک نرم افزار مخصوص اوبونتو است که قادر است ایمیج هایی با فرمتISO  ، IMG ، BIN ،MDF و NRG راmount کنید. برای mount کردن هم کافی است روی browse کلیک کنید و فایل را انتخاب کنید. سپس روی mount کلیک نمایید.

Furius ISO Mount با نرم افزار مخصوص اوبونتو فایل های ایمیج را در اوبونتو Mount کنید

برای نصب این نرم افزار در ترمینال کد زیر را وارد نمایید

 

 

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 13:0| توسط حسین رستمی زاده|

 

همانطور که پیش بینی می شد، تلاش برای دستیابی به مشخصات و ویژگی های گلکسی سوم سامسونگ قبل از چهاردهم اردیبهشت ادامه دارد. اکنون این تصاویر توسط سایت گیزمودوی برزیل با عنوان اولین عکس های گلکسی سوم سامسونگ منتشر شده اند.

طبق گفته های این سایت، اسمارت فون جدید از گلکسی های قبلی نازک تر و سنگین تر بوده و دوربین آن ۱۲ مگاپیکسلی است. و مهمتر اینکه با توجه به تصاویر، در طراحی و جنس بدنه هم باید شاهد تغییر شگرفی در این محصول نسبت به دو گلکسی اس قبلی باشیم و احتمالا بدنه آن سرامیکی یا از نوعی فلز است. البته پاسخ همه این سوالات، ۱۴ روز دیگر مشخص خواهد شد.


galaxy_s_iii_narenji_111.jpg

 

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 13:0| توسط حسین رستمی زاده|

 ‏ بخشی از عرضه محصولات و ارائه خدمات آنلاین، تعامل با خریداران، مشتریان و مخاطبین است. به خوبی می دانیم که طرفداران یک برند (Brand)، برای تقدیم دسته گل و تعریف و تمجید، پیگیر اخبار محصولات آن نیستند. برای همین هم وقتی یک سرویس اینترنتی دچار مشکل می شود و مشتریان را عصبانی می کند، محیط وب می‌تواند به سرعت جنبه کریه خود را نشان دهد و بداخلاقی در آن به صورت تصاعدی به اوج برسد.

در اینجا با یک پرسش مهم روبرو می‌شویم که: اگر یک کمپانی کوچک هستید یا یک کسب و کار فردی دارید (یا در فکر راه‌اندازی یک سرویس اینترنتی هستید)، چطور باید مشتریان یا مخاطبین عصبانی و پرخاشگر را مدیریت کنید؟ در ادامه مطلب با ما باشید تا به علل عصبانیت آنلاین و چگونگی کنار آمدن با هوچی‌گری‌های اینترنتی بپردازیم.


نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 13:0| توسط حسین رستمی زاده|

حتما با اصطلاح دوربین های Compact یا فشرده به خوبی آشنا هستید. گروهی از دوربین های کوچک و جمع و جور ببین و بگیر (point and shoot) که در رقابت شرکت های سازنده، به امکانات نسبتا خوبی مجهز شده و تا حد فراوانی حتی نیازهای یک کابر نیمه حرفه ای را هم پوشش می دهند.

مگازوم (Megazoom) هم عبارتی است که در یکی دو سال اخیر وارد بازار رقابت دوربین های کامپکت شده و شرکت های سازنده دوربین دیجیتال بعد از رسیدن به برخی محدودیت ها در افزایش امکانات دوربین، به طولانی تر کردن و افزایش قدرت زوم و بزرگ نمایی لنز آن روی آورده اند. به گونه ای که امروزه دوربین ها کوچکتر و لنز ها قوی تر و طولانی تر می شوند.

دوربین های کامپکت مگازوم که برخی آنها راtravel zoom می نامند، روز به روز در میان کاربران محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. زیرا شما بدون خرید یک دوربین DSLR بزرگ و گرانقیمت، یک لنز با زاویه باز و زوم قدرتمند در اختیار دارید که بسیاری از نیازهای معمول عکاسی تان را برطرف می کند. اگر قصد خرید دوربین دیجیتال دارید، این مطلب می تواند راهنمای خوبی برای شناخت مدل های جدید بازار و امکانات مورد توقع از یک دوربین امروزی باشد.

Canon PowerShot SX260 HS

Canon_PowerShot_SX260_HS_35137864_10_610x458.jpeg

کانن سعی کرده با ارتقاء و بهبود برخی از ایرادات طراحی و کاربردی مدل هایی همچون SX230، این محصول را تبدیل به یکی از انتخاب های اول بازار کند. این دوربین حالت های عکاسی فراوانی را برای کاربران عادی تا حرفه ای دارد و لرزش گیر تصویر عالی و کیفیت فیلم و تصویر بالای آن، از SX260 یک دوربین ایده آل می سازد.

لنز اولترا واید ۲۵ میلیمتری این دوربین امکان زوم تا 20X را برای تان فراهم می آورد. سنسور ۱۲ مگاپیکسلی CMOS و پردازنده تصویر جدید Digic 5 به شما در عکاسی با سرعت ۱۰ فریم در ثانیه کمک می کنند. سیستم جی پی اس دوربین هم اطلاعات موقعیت را به شکل بهتری نسبت به مدل های قبلی ثبت و ذخیره سازی می کند.

کیفیت عکس های آن در بالاترین حالت 4000 در 3000 پیکسل است و با سرعت ۲۴ فریم بر ثانیه ویدیوهای 1920 در 1080 برای تان ضبط می کند. البته باتری قابل شارژ Li-ion این دوربین ۳۴۹ دلاری ممکن است کمی در همراهی شما ضعیف عمل کند.


 

Panasonic Lumix DMC-ZS20

Panasonic_Lumix_DMC-ZS20_35133414_09_610x458.jpeg

این دوربین را می توان یکی از رهبران کیفیت عکس در میان دوربین های کامپکت دانست. در کنار طراحی خلاقانه و زیبای آن، می توان به امکاناتی همچون لنز اولترا واید 20X، جی پی اس و حالت های عکاسی نیمه خودکار و دستی اشاره کرد، که در جذب خریداران، تاثیر به سزایی خواهند داشت. البته از کنار کیفیت بالای عکس برداری این دوربین در نور کم، نباید به سادگی رد شد.

لنز Leica این دوربین از نوع اولترا واید 480-24 میلیمتری و ضخامت بدنه دوربین هم تقریبا ۳ سانتی متر است. برای بهبود کیفیت عکس و کاهش تاثیر حرکات ناگهانی، پاناسونیک بر روی لنز این دوربین از سیستم لرزش گیر اپتیکال Power O.I.S اختصاصی خود بهره برده است.

این دوربین ۳۴۹ دلاری دارای سنسور تصویر ۱۴ مگاپیکسلی CMOS با حساسیت بالا بوده و کیفیت تصاویر آن 4320 در 3240 پیکسل است. هنگام ضبط تصاویر ویدیویی هم کیفیت 1902 در 1080 پیکسلی را با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه در اختیار دارید.


 

Nikon Coolpix S9300

Nikon_Coolpix_S9300_35136359_01_610x458.jpeg

اگر تنها به دنبال یک دوربین بیین و بگیر ساده و به دور از هر پیچیدگی و تنظیماتی هستید، S9300 می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. شاید در اینجا قابلیت های تنظیم دستی یا حرفه ای عکاسی را در اختیار نداشته باشید، اما کارایی عکاسی سریع، لنز زوم خوب و اندازه جمع و جور از نکات مثبت این دوربین نیکون هستند.

این دوربین ۱۶ مگاپیکسلی به جی پی اس داخلی برای جئوتگینگ مجهز بوده و انتخاب مناسب و کم جایی برای مسافرت و گردش است. این مگازوم ۳۴۹ دلاری از لنز 450-25 میلیمتری با زوم 18X بهره می برد و کیفیت عکس های آن 4608 در 3456 پیکسل است. هنگام فیلمبرداری هم با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه و کیفیت 1920 در 1080 پیکسل شما را همراهی می کند.


 

Sony Cyber-shot DSC-HX10V

Sony_Cyber-shot_DSC-HX10V_silver_35152794_01_610x458.jpeg

به نظر می رسد که سونی هنوز از جنگ بر سر مگاپیکسل بیشتر دست نکشیده و سعی دارد برنده این نبرد باشد. در هر صورت این دوربین ۱۸ مگاپیکسلی قابلیت های فراوان دیگری هم برای وسوسه کردن شما دارد. HX10V را می توان نتیجه ترکیب HX7V و HX9V سونی دانست. در حقیقت شما بدنه زیبای HX9V را به همراه لنز 384-24 میلیمتری 16X سری G این شرکت در اختیار دارید. در حالی که کنترل ها و تنظیمات عکاسی را از HX7V به عاریت گرفته اید.

سنسور ۱۸ مگاپیکسلی این دوربین ۳۳۰ دلاری از نوع CMOS بوده و صفحه نمایش LCD آن، کیفیت ۹۲۱ هزار نقطه ای را برای تان فراهم می کند. کیفیت فیلمبرداری این دوربین در سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه 1920 در 1080 پیکسل است. باتری لیتیون یون آن هم طبق گفته سونی، شما را تا ۳۴۰ عکس همراهی می کند.


 

Sony Cyber-shot DSC-HX9V

App_SonyCyber-shotDSC-HX9V_610x426-1.jpeg

علی رغم اینکه دوربینی متعلق به سال ۲۰۱۱ است، هنوز می توان آن را یکی از پیشرفته ترین ببین و بگیرهای بازار دانست. شاید کسانی که در میان کامپکت های مگازوم به دنبال بیشترین امکانات و قابلیت ها باشند، باید سراغ HX9v بیایند. این دوربین ۱۶ مگاپیکسلی از سنسور CMOS و نمایشگر سه اینچی با کیفیت ۹۲۱ هزار نقطه ای بهره می برد.

این دوربین در زمان ارائه ۳۴۹ دلار قیمت گذاری شده بود. لنز 384-24 میلیمتری آن تا 16X زوم شما را همراهی می کند. کیفیت تصویر آن 4608 در 3456 پیکسل و کیفیت فیلم آن در سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه 1920 در 1080 پیکسل است.


 

 


نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 13:0| توسط حسین رستمی زاده|

 

 هنر سفالگری یک هنر پرطرفدار و فوق العاده جالب می باشد و همه افراد به آن علاقه دارند.اما یکی از عواملی که افراد را از این رشته دور می کند ، کثیفی دست ها به هنگام ساخت کوزه های سفالی است.اما آیا دوست دارید که بدون هیچ کثیف کاری به سفالگری بپردازید؟

 

Lets create! pottery یک برنامه سفالگری قدرتمند و حرفه ای برای گوشی های موبایل و تبلت ها می باشد.به کمک این برنامه می توانید با کیفیت بالا و به صورت سه بعدی به سفالگری بپردازید.این برنامه بر روی سیستم عامل آندروید و ios قایل اجرا می باشد و به دلیل کاربرد آسان و همچنین کیفیت بالای خود توانسته است کاربران زیادی را به خود جذب کند.

برای استفاده از برنامه و شروع سفالگری کافیست چرخ سفالگری برنامه را بچرخوانید و با دست خود یک کوزه سفالی زیبا بسازید و در آخر آن را تزیین کنید.

Lets Create Pottery Android Home با برنامه Lets create! pottery در گوشی خود سفالگری کنید!(آندروید و ios)

 

همانطور که گفتیم یکی از عوامل جذب کارران به این برنامه کیفیت بالا و سه بعدی برنامه می باشد.پس از چرخواندن چرخ سفالگری کافیست با دست های خود طرفین کوزه را حالت دهید و در انتها کوزه خود را به وسیله افکت های خود برنامه تزیین کنید

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 13:0| توسط حسین رستمی زاده|

 

 

  • ·         مزایا

دارای قابلیت چاپ، اسکن، فاکس و کپی است. تغذیه خودکار سند[۱]. چاپ دورو. پشتیبانی از شبکه­های کابلی.

  • ·         معایب

نسبتاً کند. اگر چه کیفیت متن برای بیش­تر کاربردهای تجاری به حد کافی خوب است، برای یک چاپگر چندمنظوره لیزری سیاه و سفید اندکی پایین­تر از حد معمول است.

  • نتیجه­گیری

چاپگر Samsung SCX-4729FD همه­ی ویژگی­های مثبت یک چاپگر چندمنظوره[۲]، از چاپ دورو تا تغذیه خودکار سند، را به یک دفتر خرد یا کوچک یا یک گروه کاری کوچک ارائه می­کند.

Samsung SCX-4729 Black & White Multifunction Laser Printer

اساساً همان مدل چندمنظوره­ی چاپگر Samsung ML-2955ND (130 دلار، درجه ارزیابی ۲٫۵( است که اخیراً بررسی نموده­ام. مدل Samsung SCX-4729FD (250 دلار در بازار) قابلیت اسکن و فاکس از طریق رایانه، حتی بر روی شبکه، را اضافه نموده و به عنوان یک دستگاه کپی و فاکس مستقل کار می­کند. شما همچنین ممکن است آن را برای استفاده شخصی در دفتر با هر اندازه­ای در نظر بگیرند. با ابعاد ۱۳٫۳ × ۱۵٫۹ × ۱۵٫۱ اینچ (طول، عرض و ارتفاع) برای قراردادن روی میز اندکی جاگیر است. هرچند، حجم اشغالی آن از بسیاری از  چاپگرهای جوهرافشان کم­تر است، و قطعاً به اندازه کافی کم حجم است که بتوان به راحتی مکانی برای آن نزدیک میز، اگر نه روی آن، یافت.

علاوه بر کارکردهای اصلی چاپگرهای چندمنظوره، SCX-4729FD شامل یک تغذیه خودکار سند (ADF) 40 برگ به منظور تکمیل اسکنر مسطح (۱۱ × ۸٫۵ اینچ)[۳] است، و به شما اجازه می­دهد که صفحه­های با اندازه مجاز را اسکن کنید. همچنین یک سینی کاغذ ۲۵۰ برگی، یک سینی جنبی ۱ برگی و یک بخش دوروی توکار برای چاپ بر روی هر دو طرف برگه عرضه می­کند. این بایستی برای بیش­تر دفاتر خرد یا کوچک کافی باشد، اما اگر به ظرفیت کاغذ بالاتری نیاز دارید بایستی جای دیگری به دنبال آن بگردید، زیرا سامسونگ گزینه­ی دیگری برای اداره کاغذها ارائه نمی­کند.

همچنین اگر به پشتیبانی از WiFi نیاز دارید باید به دنبال گزینه دیگری باشید، اما لازم نیست جای دوری دنبال آن بگردید. مدل مشابه SCX-4729FW (280 دلار در بازار) به گفته­ی سامسونگ یک چاپگر یکسان با قابلیت اضافی WiFi است.

سرعت

برپاکردن و تنظیم SCX-4729FD در یک شبکه کابلی و نصب کردن درایور و نرم­افزار بر روی ویندوز ویستا کاملا معمولی بود. در مجموعه برنامه­های تجاری ما، من چاپگر را برای ۸٫۲ صفحه در دقیقه[۴] (ppm) زمان­بندی کردم (با استفاده از سخت­افزار و نرم­افزار زمان­بندی QualityLogic’s). با توجه به اینکه هر دو چاپگر از یک موتور استفاده می­کنند، جای تعجب زیادی ندارد که از نظر سرعت با ML-2955ND در موقعیت برابری قرار دارد.

مانند مورد ML-2955ND سرعت کم­تر از حد انتظار من برای نرخ ۲۹ صفحه در دقیقه که بایستی نزدیک به سرعت چاپ فایل­های متنی ساده باشد، است. در مقایسه انتخاب ویراستار Canon imageClass MF4570dn (299 دلار در ابتدا، در حال حاضر ۲۴۹ دلار، خرید مستقیم، درجه ارزیابی ۴)، با نرخ اندکی پایین­تر دارای سرعت ۱۲٫۳ ppm است. حتی Canon imageClass MF4570dw (299 دلار، درجه ارزیابی ۳٫۵) با وجود اینکه به دلیل چاپ دورو به صورت پیش­فرض کند شده است، از چاپگر سامسونگ در ۹٫۸ ppm سریع­تر است.

Samsung SCX-4728FD 1
Samsung SCX-4728FD 2
Samsung SCX-4728FD 3
Samsung SCX-4728FD 4
Samsung SCX-4728FD 5
Samsung SCX-4728FD 6
Samsung SCX-4728FD 7
Samsung SCX-4729FD
SCX-4729FD printer

کیفیت خروجی و سایر مسائل

SCX-4729FD از نظر کیفیت خروجی نیز با ML-2955ND  کاملاً یکسان است. [کیفیت] متن اندکی پایین­تر از حد معمول برای یک چاپگر لیزری تک­رنگ است، که هنوز هم برای بیش­تر کاربردهای تجاری به حد کافی خوب است. نباید مشکلی با آن داشته باشید، مگر اینکه نیاز غیرعادی به فونت­های کوچک داشته باشید.

کیفیت گرافیکی به راحتی برای هر نیاز تجاری داخلی به حد کافی خوب است.  اینکه آیا شما آن را برای جزوه­های PowerPoint یا سایر اسنادی که به مشتری­های بالقوه یا خریداران داده می­شوند به حد کافی خوب می­دانید تا حد زیادی بستگی به این خواهد داشت که تا چه حد دید انتقادی دارید. درمورد عکس­ها، به صورت مشابه، برای چاپ تصاویر قابل تشخیص از صفحات وب و مانند آن به حد کافی خوب است. آیا آن­ها را مثلاً برای یک خبرنامه مشتری به حد کافی خوب می­دانید به کیفیت درخواستی شما بستگی خواهد داشت.

لازم به ذکر است که با وجود آن­که SCX-4729FD و Canon imageClass MF4570dn اساساً قابلیت­های یکسانی را ارائه می­کنند. به عنوان انتخاب ویراستار روی­هم­رفته SCX-4729FD تنها به دلیل سرعت کم­تر و کیفیت خروجی اندکی پایین­تر آن به چاپگر Canon می­بازد. از سوی دیگر، چاپگر سامسونگ هزینه جاری کم­تری، معادل ۳ سنت در صفحه، ارائه می­کند. که برابر با ۰٫۹ سنت صرفه­جویی در هر صفحه یا ۹ دلار در هر ۱۰۰۰ صفحه در مقایسه با چاپگر Canon است. هر چه میزان چاپ مورد نیاز شما بیش­تر باشد، بیش­تر احتمال دارد که به هزینه جاری پایین­تر ارزش بالاتری بدهید.

در هر حال، مدل SCX-4729FD سامسونگ همه­ی نیازهای پایه­ای را برای بیش­تر دفاتر کوچک، از چاپ، اسکن، کپی و فاکس گرفته تا یک ADF برای مدیریت صفحه­های با اندازه مجاز و اسناد چند صفحه­ای برای اسکن کردن، تا مدیریت صفحه­ها که شامل چاپ دوروی خودکار و ظرفیت فراوان است پوشش می­دهد. با وجود کندی نسبی، به حدی کند نیست که سرعت آن برای بیش­تر دفاتر کوچک مسئله­ای ایجاد کند و کیفیت خروجی برای بیش­تر مقاصد به حد کافی خوب است. صرفه­جویی اندک در هزینه­ی جاری در مقایسه با چاپگر Canon را به آن اضافه کنید، اگر انتظار دارید که صفحه­های کافی چاپ کنید، این می­تواند گزینه ارجح شما باشد.


 

نوشته شده در پنج شنبه 29 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 13:0| توسط حسین رستمی زاده|

کیهان پر از موجودات فضایی 

 

جستجو برای یافتن حیات فرازمینی همچنان ادامه دارد. بسیاری از دانشمندان بزرگ به وجود موجوات فضایی یقین دارند و سالهاست که در تکاپو برای یافتن نشانه هایی از آنها دست به مطالعات گسترده زده اند. 

در تعدادی از شبیه سازی هایی های کامپیوتری که در سال اخیر انجام شد ،(( دیوید اسپیجل )) از دانشگاه کرینتون کشف کرد که فاکتور هایی از قبیل حرکت چرخشی یک سیاره غیر قابل سکون و یا سرعت حرکت وضعی آن می تواند موقعیتی برای نگه داری آب و تامین حیات ایجاد کند.

هنگامی که این تغییر محوری با تغییر در سرعت حرکت وضعی ترکیب شد، تابستان های سیاره تا حدی گرم شدند که یخ موقتاً در قطبی از سیاره که به سمت ستاره ی میزبان بود آب شد. این آب مایع، تنها هنگامی در شبیه سازی های کامپیوتری به وجود آمد  که سرعت حرکت سیاره از زمین بیشتر شد . به علاوه به دلیل افزایش نیروی گریز از مرکز ، حرکت جریان هوا از قطبین به استوای سیاره ، مشکل تر شد.

  

اسپیجل ، هم چنین دنیای بیابانی را طراحی کرد که قسمتی از آن قابل زیست بود . 90% این سیاره را خشکی و 10% آن را آب تشکیل می داد . با توجه به استاندارد های موجود ، تنها ناحیه نه چندان بزرگی که در نزدیکی استوای سیاره واقع بود ، قادر به نگه داری آب و میزبانی حیات بود . لیکن در نواحی دیگر سیاره ، تغییرات فصلی موجب منجمد شدن و یا به جوش آمدن آب در زمان های مختلف می شد. لذا در این حال ، آب مایع تنها در فصول بهار و پاییز موجود بود. اما از نظر دیوید اسپیجل و تیم تحقیقاتی او حتی چنین نواحی را نباید غیر قابل سکون نامید و آن را از گزینه ها حذف کرد.

 

این تیم همچنین به این نکته دست یافتند که میکروب هایی بر روی زمین در حال زیست هستند که در دمای زیر 0 درجه شروع به دوباره سازی می کنند و شمار دیگری این عمل را در دمای بالای 100 درجه انجام می دهند. اما میکروبی که هر دو مورد را با هم تحت پوشش قرار دهد تا کنون کشف نشده است. با وجود اینکه این تیم بر این نکته اشراف دارند، اما امکان وجود هم چین میکروبی غیر ممکن نیست.

 

فاکتور دیگری که اکنون به بررسی آن می پردازیم ، امواج گرانشی هستند.

باید دانست که تنها چشمه ی امواج گرانشی که موجب ایجاد گرمای حیات می شود ، ستاره ی میزبان سیاره نیست.

امسال تیمی با سرگروهی (( برایان جکسون )) از دانشگاه آریزونا  به بررسی این موضوع پرداختند که برخی از سیارات دارای منابع تولید گرمای درونی هستند. به علاوه این موضوع راجع به سیاره هایی با مدار های کوچک یا بزرگ صدق می کند. در هر حال این سیارات از جانب ستاره ی خود به سبب امواج گرانشی تحت کشش و فشار قرار می گیرند  ، این پدیده به نوبت خود اصطکاک لازم برای تولید گرمای درونی سیاره را میسر می سازد.

تیم جکسون در حالی که  به بررسی سیاره های اطراف کوتوله های سرخ مشغول بودند، میزان این امواج گرانشی را برای سیاره های دیگری نیز بررسی کردند.

در حالی که میزان این امواج گرانشی تا حد زیادی به جرم ستاره و سیاره بستگی دارد ، محاسبات این تیم نشان داده اند که ، قرار دادن مقدار زیادی امواج گرانشی در مدار سیاره باعث افزایش دما در سیاره شده که شرایط ذوب شدن یخ را در سیاره ی مورد نظر فراهم می کند.

دمای بیشتر موجود در سیاره هم چنین باعث شروع فعالیت های آتش نشانی در سیاره می شوند و به دنبال آن ، سیاره به طبع میزبان اتمسفری ضخیم تر و در پی آن اثر گلخانه ای بیشتری خواهد بود. از این رو می توان لقب (( منطقه ی کلید طلایی )) را به آن اختصاص داد.

 

موج ضربه های گرانشی برای سیاره های نزدیک تر ، بسیار قوی تر هستند.  برخی از این سیارات حتی ممکن است امواج گرانشی بیشتری از IO ( قمر مشتری) که به خاطر امواج گرانشی بسیار قوی مشتری دچار فوران های بسیار شدیدی در سطح خود می شود دریافت کنند. چنانچه این قمر قادر است سطح خود را هر 150 سال بازسازی کند. لذا فعالیت های آتش فشانی بر روی این گونه سیارات ، احتمال وجود حیات را بر روی آن ها غیر ممکن می سازد.

 

 نمایی خیالی از سفینه موجودات فضایی در District 9 ، بر اساس آخرین فیلم علمی تخیلی ساخته کارگردان مطرح سینما پیترجکسون

 

با بیش از 300 سیاره فرا خورشیدی که تاکنون کشف شده اند ، و سیارات بیشتری که مطمئناً پس از این کشف خواهند شد. این گونه بینش های جدید به پژوهشگران کمک خواهند کرد  که در مورد سیاره های حذف شده از لیست (( کلید طلایی )) تجدید نظر کنند و در کاوش های بعدی خود ، اولویت های فراتری را مورد بررسی قرار دهند.

 

بر خلاف انتشار فراگیر این دیدگاه های جدید ناظر بر فاکتور های سیارات قابل سکون ، هنوز افراد زیادی بر این باورند که این فاکتورها به کشف سیاره های میزبان حیات کمک نخواهند کرد. مطمئنا حقایق زیادی وجود دارند که هنوز از چشم ما پنهانند. حتی در مورد زمین ، (( جاناتان لویین ))  از دانشگاه آریزونا می گوید : (( به عقیده ی من ، ما هنوز حقیقتاً دلیل و چگونگی قابل سکونت بودن زمین و سیر تکاملی آن را در راه تبدیل به سیاره ای قابل سکون نمی دانیم )).

او هم چنین اضافه کرد:  ((  تا زمانی که بر این حقیقت فائق نیاییم ، درست یا نادرست بودن هیچ کدام از این تئوری ها قابل پیش بینی نخوهد بود.))

 

باید به خاطر داشت ، همیشه احتمال این وجود دارد که در جستجوی آب بر روی سیارات دیگر دچار اشتباه شویم .  با توجه به این نظریه های جدید ، می توان اشکال مرموزی از حیات را در پیش رو تجسم کرد. مثل شنا کردن در دریاچه ای از متان در سطح تیتان، قمر زحل!؟

با این حال تیم لویین معتقند  احتمال وجود حیات در انواع شیمیایی مرموز در این مایع ها هم نباید از لیست جست و جوی ما حذف شوند.  جستجو برای حیات همچنان ادامه دارد...

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 23:52| توسط حسین رستمی زاده|

آلبرت اینشتین

زندگی آلبرت اینشتین

اغلب شما آلبرت اينشتين را می شناسید. او کسی بود که تئوری نسبیت را به ما ارائه داد. عده زیادی از بزرگان علم او را به عنوان نابغه ای بی همتا و بزرگترین دانشمند جهان می خوانند. بسیاری از نظریات و تحقیقات اينشتين باعث ایجاد تغییرات اساسی در روند پیشرفت علم  در جهان شده و تاثیرات  پایداری به ارمغان داشت. خدمات او در راستای علم قابل ستایش است.

اما بر خلاف همیشه  اینبار قصد داریم از جنبه ای دیگر به اينشتين بنگریم. زندگی او! حقایق مخفی درباره زندگی باهوش ترین نابغه دنیا . او چگونه بود؟ در زندگی و برخورد بادیگران چطور بود؟ آیا می دانید که اينشتين با یک سر بزرگ به دنیا آمده! طوری که مادرش تصور می کرد وی ناقص است؟! و یا اینکه قبل از ازدواج فرزندی داشته؟

 

1-  اينشتين بدنی چاق و سری بزرگ داشت:

زمانی که مادر آلبرت، پائولین اينشتين (Pauline Einstein)، او را به دنیا آورد متوجه شد سر اينشتين بسیار بزر گ است و تصور می کرد که او ناقص به دنیا آمده. قسمت عقب سر بسیار بزرگ به نظر می رسید و خانواده وی بلافاصله متوجه این چیز عجیب و غیر طبیعی شدند. در هر صورت پزشک آنها را آرام نمود.

هنگامی که مادر بزرگ آلبرت برای اولین بار او را دید مرتباً زیر لب تکرار می کرد: "خیلی چاق است، خیلی چاق است".

 

 

 تصویر: اولین تصویر شناخته شده از آلبرت اينشتين. اعتبار تصویر: آرشیو آلبرت اينشتين، دانشگاه یهودی Jerusalem، اسرائیل.

 

 

2- اينشتين در دوران کودکی در تکلم خود دچار مشکل بود:

اينشتين در دوران کودکی به ندرت سخن می گفت و زمانی هم که  حرف می زد بسیار با آهستگی صحبت می کرد. در عوض تمام جملات را در سرش بیان می نمود و یا قبل از اینکه بلند بیان کند از صحیح بودن آنها اطینان حاصل می کرد و یا چند بار به صورت زیر زبانی آنرا تکرار می کرد.

تصویر: عکس مشهور آلبرت اينشتين در 1951، توسط آرتور ساس

بر طبق گزارشات اينشتين تا 9 سالگی به همین منوال رفتار می کرد. والدینش از اینکه فرزندشان عقب افتاده باشد نگران بودند که البته این نگرانی کاملا بی اساس بود.

یک تاریخ نویس علوم به نام Otto Neugebauer چنین بیان می کند:  " در آن زمان که بسیار دیر زبان به سخن باز کرده بود و به ندرت حرف می زد یک شب موقع شام سکوت را شکست و گفت: "این سوپ خیلی داغ است".

 والدینش خیالشان راحت شد و  از او پرسیدند چرا تاکنون حتی یک کلمه سخن نمی گفت؟ وی پاسخ داد: " برای اینکه تا کنون همه چیز بر طبق روال خود بوده".

Thomas Sowell در کتابش به این نکته اشاره کرده که علاوه بر اينشتين بسیاری از نوابغ دیگر نیز در زمان کودکی سخن گفتن را نستاً دیر آغاز نموده اند. او این وضعیت را «سندرم اينشتين» (Einstein Syndrome) نامید.

 

 

 

 

3- اينشتين از یک قطب نما الهام گرفت:

اينشتين در سن 5 سالگی در بستری مریضی خوابیده بود، پدرش چیزی به او داد که باعث شد در ذهنش اولین جرقه علاقمندی به علوم به وجود آید: یک قطب نمای ساده جیبی.

آنچه باعث جلب توجه اينشتين گردید این بود که آنرا به هر طرف که می چرخاند سوزن قطب نما همواره یک جهت را نشان می داد. با خودش فکر کرد باید نیروهایی بر قطب نما اعمال شده باشد که چنین عمل می کند. این اتفاق بارها در گزارشات و شرح حال زندگی وی ذکر شده است.

 

 

4- اينشتين در امتحان ورودی دانشگاه رد شد:

اينشتين در سال 1895 و در سن 17 سالگی برای ورود به مدرسه پلی تکنیک فدرال سوئیس ETH یا (Eidgenössische Technische Hochschule) اقدام کرد. سوالات مربوط به ریاضی و علوم آزمون ورودی را با موفقیت پشت سر گذاشت اما در مابقی دروس (تاریخ، زبان، جغرافی و غیره) موفق نشد و مجبور شد قبل از برگزاری مجدد آزمون به یک مدرسه حرفه ای (Trade School) برود و سرانجام یک سال بعد در ETH  پذیرفته شد.

 

 

5- اينشتين یک فرزند نامشروع داشت:

در دهه 1980 نامه های خصوصی اينشتين چیزهای جدیدی را درباره این نابغه آشکار ساخت: او یک دختر نامشروع از میلوا ماریک (Mileva Marić) داشت. (کسی که بعدها با وی ازدواج کرد.) در 1902 و یک سال قبل از ازدواج آنها، میلوا دختری به نام لیزرل به دنیا آورد که اينشتين هرگز او را ندید و سرنوشت او نامعلوم باقی ماند.

 

تولد لیزرل درست دورانی اتفاق افتاد که اينشتين در Beme حضور داشت. از محتوای نامه ها چنین استنباط می شود که زایمان سختی بوده.

مابقی زندگی لیزرل هنوز به طور کامل مشخص نیست. Michele Zackheim در کتاب خود به نام "دختر اينشتين" نوشته است که او در اثر ابتلا به تب مخملک در سپتامبر 1903 درگذشت.

نام لیزرل برای آخرین بار در نامه ای که در 19 سپتامبر 1903 از اينشتين به میلوا نوشته شده بود ذکر گردید.

 

 

 

6- اينشتين از همسر اول خود دلسرد شد و با وی یک قرارداد عجیب منعقد کرد:

پس از ازدواج اينشتين و میلوا آنها صاحب دو پسر به نام های "هنس آلبرت" و "ادوارد"  شدند. با گذشت زمان، موقعیت های آکادمیک و مسافرت های جهانی اينشتين باعث شد تا اينشتين از همسر خود فاصله گرفته و دلسرد شود. هر دو زوج در صدد حل مشکلشان برآمدند. حتی اينشتين یک قرارداد عجیب تهیه نمود: در این قرارداد آنها تحت شرایط ویژه ای باهم زندگی می کردند. سر فصل آن چنین بود: "شرایط"

 

الف: مسئولیت تو این است که:

1. لباسهای من همیشه مرتب باشند.

2. سه وعده غذایی خود را به طور مرتب و در اتاقم صرف کنم.

3. اتاق خواب و اتاق مطالعه من همیشه مرتب و تمیز باشد و میز کارم فقط مخصوص استفاده خودم باشد.

 

ب: باید تمام روابط مرا نادیده بگیری؛ لزوماً همه روابط من بنابر دلایل اجتماعی نیست...

شرایط دیگری نیز بود از جمله "زمانی که از تو خواستم دیگر نباید با من صحبت کنی" . میلوا شرایط را پذیرفت. اينشتين برای اینکه اطمینان حاصل کند میلوا تمام شرایط را فهمیده چنین نوشت: "جنبه های شخصی باید کاملا کاهش پیدا کند" و خود نیز عهد کرد که "در مقابل تمام زنها مثل غریبه رفتار کنم".

 

 

7- اينشتين رابطه خوبی با پسر بزرگش نداشت:

پس از طلاق رابطه اينشتين با پسر بزرگش هنس آلبرت، تیره و تار گشت. هنس آلبرت پدرش را مسئول ترک کردن و تنهایی ملیوا می دانست. رابطه بین پدر و پسر زمانی سخت تر شد که اينشتين شدیداً با ازداوج هنس آلبرت و Frieda Knecht مخالفت نمود.

در 1927 هنس در سن 23 سالگی عاشق یک زن بزرگتر از خود شد که به نظر اينشتين اصلا جذاب نبود. اينشتين به این وصلت راضی نبود و معتقد بود عروس هنس برای به دست آوردن پسر او نقشه کشیده است. وقتی تمام حرفها و تلاش های او بی اثر ماند از پسرش خواست تا بچه دار نشود چرا که تنها باعث می شود طلاق و جدایی آنهارا سخت تر کند.

پس از آن هنس آلبرت به ایالات متحده مهاجرت کرد و در آنجا پروفسور مهندسی هیدرولیک در UC Berkley شد. حتی در این کشور جدید هم پدر و پسر از یکدیگر دلگیر بودند. وقتی اينشتين مرد میراث اندکی برای هنس آلبرت به جا گذاشت.

 

 

8- اينشتين یک مرد خوش گذران بود:

 

 

 تصویر: اينشتين به همراه همسر دومش، دختر عمویش، Elsa.

 

 

 

اينشتين پس از جدایی از میلوا (خیانت اينشتين یکی از دلایل طلاق آنها بود) خیلی زود با دخترعمویش  السا لوونتال ((Elsa Lowenthal ازدواج کرد. البته قبل از ازدواج با السا از دختر او Ilse که 18 سال جوانتر بود خواستگاری کرد.

برخلاف میلوا بیشترین توجه  السا به مراقبت از همسر مشهورش معطوف بود. بدون شک او درباره خیانت ها و عشق بازی های اينشتين می دانست.

 

 

9- اينشتين FDR را برای ساخت بمب اتم متقاعد کرد:

 

 

تصویر: بازسازی  امضای نامه مشهور اينشتين و زیلارد (Szilárd) به FDR (رئیس جمهور فرانکلین روزولت) در 1939.

 

در 1939 پس از به وجود آمدن آلمان نازی لئو زیلارد (Leó Szilárd)  ،فیزیکدان، اينشتين را برای نوشتن نامه ای به FDR (رئیس جمهور فرانکلین روزولت) (Franklin Delano Roosevelt)متقاعد کرد. مضمون نامه در برگیرنده این بود که احتمالاً آلمان نازی درصدد پیشبرد تحقیقات خود به سوی ساخت بمب اتم  است و ایالات متحده را نیز به همکاری در این کار ترغیب می کند.

ذکر شده که نامه اينشتين و زیلارد یکی از دلایلی بود که باعث شد زیلارد پروژه مخفی منهتن (Manhattan Project) را برای ساخت بمب اتم شروع کند.

هرچند اينشتين یک فیزیکدان با استعداد بود ولی ارتش با درنظر گرفتن خطرات امنیتی برای اينشتين از او برای شرکت در پروژه دعوت نکرد.

 

 

 

10- سرگذشت مغز اينشتين: 43 سال دردون یک شیشه و مسافرت در طول کشور با یک بیوک:

پس از مرگ اينشتين در 1955 مغز او برداشته شد – و البته بدون اجازه از خانواده اش- این کار توسط توماس استولز هاروی ( Thomas Stolz Harvey ) پاتولوژیست بیمارستان پرینستون انجام گرفت. هاروی جمجمه را برداشت و در یک ظرف شیشه ای قرار داد. به علت سهل انگاری در مراقبت از این عضو مهم از کار اخراج شد. سالها بعد با کسب اجازه از هنس آلبرت به مطالعه مغز اينشتين پرداخت و اسلایدهایی از آن تهیه نمود و برای دانشمندان در سراسر دنیا فرستاد.

یکی از این دانشمندان ماریان دایموند از UC Berkeley بود که کشف کرد در مقایسه با یک فرد عادی به طور قابل توجه ای در نواحی از مغز که مسئول تولید اطلاعات است دارای تعداد سلول های گلیال (Glial Cells) بیشتری می باشد.

در مطالعه دیگری که توسط سندرا ویتلسون (Sandra Witelson) از دانشگاه MC Master انجام گرفت مشخص شد که مغز اينشتين فاقد یک چروک خاص به نام شیار سیلویان (Sylvian Fissure) است. به نظر ویلتسون این آناتومی خاص باعث شده تا نرون های مغز اينشتين اتصال بهتری با یکدیگر برقرار کنند. در مطالعه دیگری بیان شده که در مقایسه با مغز انسان های معمولی مغز اينشتين متراکم تر بوده و لوب آهیانه پایینی که مرتبط با توانایی عملیات ریاضی است بزرگتر می باشد.

 

سرگذشت مغز اينشتين جالب است:

در اوایل دهه 1990 هاروی به همراه یک نویسنده بیطرف و جدا از هرگروه و حزب خاص به نام میشل پترنیتی (Michael Paterniti) به کالیفرنیا رفت تا نوه اينشتين را ملاقات کند. آنها همراه با مغز اينشتين در حالی که دورن یک ظرف شیشه ای تکان می خورد از نیوجرسی خارج شدند. مسافرت آنها با هاروی انجام گرفت.

بعداً پترنیتی در کتابی بنام «سواری آقای البرت: مسافرت در طول آمریکا همراه با مغز اينشتين» این تجربه خود را نوشت.

در 1998 هاروی 85 ساله مغز اينشتين را به دکتر الیوت کراس (Dr.Elliot Krauss) استاد پاتولوژی دانشگاه پرینستون سپرد.

هاروی پس از چندیدن دهه حفاظت کامل از مغز اينشتين، درست مثل یک جسم مقدس آن را به سلامت و با آرامش به بخش پاتولوژی دانشگاه  پزشکی پرینستون داد. دانشگاه شهری که اينشتين دو دهه آخر عمرش را در آن گذراند.

 

منبع : سایت نجو
نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 23:49| توسط حسین رستمی زاده|

ماورای نور

رصدخانه اشعه ایکس Chandra در ارتفاع بسیار بالای زمین در چرخش است و با دقت بسیار زیاد به تاریکترین نقاط فضا می نگرد. با جستجوی ترسناک ترین و با شکوه ترین جلوه های گیتی، این تلسکوپ برجسته، آنچه چشمان ما قادر به دیدنش نیست را آشکار می سازد و ما را به آنسوی روشنایی ها می برد.

Chandra بهترین عملیات اختر شناسی اشعه ایکس ناساست. پنجره ای به جهانی باز می کند که قدرتمندترین پدیده ها در تاریکی می درخشند.


دکتر HARVEY TANANBAUM: وقتی برای اولین بار به برخی از این چیزها نگاه می کنید، ناگاهان به این نکته می رسید که شاید این زمان، دقیقاً همان زمان خاصی است که این اکتشافات اساسی باید انجام می گرفت. هنگامی که آنها را درک نماییم به درجه بسیار بالایی از دانش پیرامون خود، جهان هستی و قانون های فیزیکی حاکم بر جهان دست خواهیم یافت.

 

Chandra یکی از اعضای رصدخانه بزرگ ناساست.  (گروهی از تلسکوپ های قدرتمند فضایی)

هدف این برنامه ساده اما جاه طلبانه است؛ جستجوی دقیق اعماق فضا برای یافتن پاسخ بزرگترین سوالات اختر شناسی.

اخترشناسان جهان را توسط چهار نور مورد بررسی قرار داده اند: مادون قرمز، گاما، نور مرئی و اشعه ایکس.

 

مطالعه اجسامی نظیر ستارگان توسط هر یک از این نورها جلوه های جدیدی درباره آنها را پدیدار می سازد. درست مثل این که برای گرفتن زیباترین و دقیق ترین عکس های ممکن، فضا را با تمام رنگ های مختلف نگاه کنیم.

رصدخانه Chandra برای بررسی آسمانها از طریق قوی ترین نور، اشعه ایکس، اختصاص یافته است.

 

 

 

دکتر JEREMY DRAKE : رصدخانه چاندرا به ما یاد داده است که می توانیم با استفاده از اشعه ایکس، محل تولد ستارگانرا پیدا کنیم. مکانهایی از کهکشان خودمان و کهکشان های دیگر که ستارگان در حال شکل گیری اند.

اشعه ایکس به ویژه در شکافت غبار نجومی و پیدا کردن پدیده های شدیداً مخربی از جمله انفجار ستارگان مفید است. با همکاری دانشمندان سازمان هایی از جمله ناسا و Smithsonian ، رصدخانه اشعه ایکس Chandra طراحی شد تا یک جستجوگر سیاه چاله باشد و به دنبال نواحی پر انرژی فضا بگردد.

پس از دریافت جایزه نوبل توسط Subrahmanyan Chandrasekhar ، اخترفیزیکدانی که ساختار و تکامل ستارگان را مطالعه می کرد، این رصدخانه به نام Chandra نام گرفت.

 

پس از گذشت زمانی طولانی و پیشرفت هایی که بود، ناسا در 23 جولای 1999 چاندرا را با شاتل فضایی Columbia به فضا فرستاد. تنها هشت ساعت پس از پرتاب، فنرها به آرامی Chandra را از Columbia بیرون فرستادند و با این کار تلسکوپ جدید در مسیر خودش قرار گرفت.

 

 

 

فضانورد EILEEN COLLINS : به شما خواهم گفت، هیچ چیز زیباتر از دور شدن Chandra برای انجام وظایفش نیست.

بیست و هفت روز بعد، Chandra چتر خورشیدی اش را باز نمود تا درون یک ابرسیاه چاله قدیمی را ببیند، نگاهی با اشعه ایکس به دنیایی که رازهای زیادی در خود نهفته است.

 

 

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 23:45| توسط حسین رستمی زاده|

 

سیاه چاله عجیب , کهکشان

 

تلسکوپ فضایی بزرگ «هابل» اخیرا یک سیاهچاله عظیم را که در حاشیه یک کهکشان بزرگ در حرکت است کشف کرده است.

 

موقعیت این سیاهچاله بسیار عجیب به نظر می رسد چون معمولا این حفره ها در مرکز کهکشانها قرار دارند و نه در حاشیه آنها. این نکته باعث شده که برخی از دانشمندان به این نتیجه برسند که احتمالا این حفره تاریک تنها بخش به جا مانده از کهکشانی است که در گذشته تجزیه شده است.

 

ابعاد این سیاهچاله که  HLX-۱ نامگذاری شده تقریبا بیست هزار برابر خورشید است و در فاصله ۵۰۰ میلیون سال نوری از کهکشان ESO۲۴۳-۴۹  قرار دارد.

 

تلسکوپ فضایی « هابل » ابتدا توده عظیمی از نور آبی رنگ و مملو از انرژی را که از این حفره تاریک متصاعد می شد تشخیص داد که دربرگیرنده حجم زیادی از گاز و غبار بود. اما در مرحله بعد دانشمندانی که اطلاعات ضبط شده توسط این تلسکوپ را بررسی کردند، وجود نور قرمز رنگ و سردتری را کشف کردند که قاعدتا نباید در یک چنین حفره ای وجود داشته باشد.

 

دانشمندان حدس می زنند که این نور قرمز رنگ به خاطر وجود ستاره های جوان تری با عمر تقریبی ۲۰۰ میلیون سال است که در مدار این حفره تاریک در حال گردش هستند. همین ستاره ها نکته کلیدی و مهم در تشخیص موقعیت تاریخی عجیب این حفره تاریک و عظیم الجثه است.

 

یکی از فرضیه های موجود معتقد است که احتمالا این حفره بزرگ در یک مقطعی به دور کهکشان همسایه خود در حال گردش بوده است. ولی تحت تاثیر تغییراتی که معمولا در فضا صورت می گیرد کهکشان های بزرگتر کهکشان های کوچک را می بلعند. بنابراین احتمالا کهکشان ESO بخش اعظم ستاره های این کهکشان را به خود جذب کرده و آنچه که از آن باقی مانده است فقط حفره تاریک و بزرگی است که امروزه توسط تلسکوپ «هابل» رصد شده است.

 

این سیاهچاله که HLX-۱ نامگذاری شده ممکن است به سرنوشت کهکشانی دچار شود که درگذشته بخشی از آن بوده و به مرور توسط کهکشان بزرگ و همجوار خود بلعیده شود. اما دانشمندان هنوز جزییات مربوط به مدار گردش این حفره بزرگ را تشخیص نداده اند. بنابراین ممکن است که این حفره تاریک و عظیم همچون تنها بازمانده از یک کهکشان نابود شده کماکان به گردش مستقل خود در مدار کهکشان همجوار ادامه دهد.

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 23:38| توسط حسین رستمی زاده|

 
 
 
کشف سیاره جدید برای زندگی انسان ها
 

 

چند کلمه کلیدی

 

ستاره‌شناسان سیاره‌ای را که شرایط زندگی در آن وجود دارد، کشف کردند .

 

دانشمندان اعلام کردند که به تازگی سیاره‌ای را در خارج از منظومه شمسی کشف کرده‌اند که دمای این سیاره نه خیلی سرد و نه خیلی گرم است و دمای آن برای زیستن مناسب است.

 

محققان دابشگاه کالیفرنیا اعلام کردند که این سیاره با نام «Gliese 581» سه برابر سیاره ما زمین است.

 

ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ “کک ” در هاوایی در طی ۱۱ سال مطالعه موفق به کشف این سیاره شده‌اند.

 

نتایج این تحقیقات که در مجله اخترشناسی منتشر شده است نشان می‌دهد که سیاره «Gliese 581» حدود ۲۰ سال نوری از زمین فاصله دارد.

 

هر سال نوری معادل مسافتی که نور در خلاء در مدت یک سال طی می‌کند، نور در هر ثانیه ۳۰۰ هزار کیلومتر (۱۸۶ هزار مایل) است.

 

ووگات یکی از محققان این پروژه تحقیقاتی گفت: حدود ۵۰۰ سیاره خارج از منظومه شمسی وجود دارد و امکان وجود سیاره‌هایی مشابه این سیاره وجود دارد.

 

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 23:30| توسط حسین رستمی زاده|

 

روانشناسی افراد از روی رنگ چشم

 

 

روانشناسی افراد‌ از روی رنگ چشم، گزینه جد‌ید‌ی است که د‌ر روابط انسانی بی‌تاثیر نبود‌ه و چنانچه د‌رست به کار رود‌، مشکلات زیاد‌ی را حل خواهد‌ کرد‌.

 

● رنگ چشم سبز

رنگ چشم سبز، نشان د‌هند‌ه آن است که صاحبان آن، شخصیتی قوی و اراد‌ه‌ای بالا د‌ارند‌.

د‌ر تصمیم‌گیری‌ها، خیلی محکم عمل می‌کنند‌ و تا حد‌ی خود‌ رای و مغرور نیز هستند‌.

این افراد‌، اعتماد‌ به نفس بالایی د‌ارند‌ و تا آخرین توان خود‌ به د‌یگران کمک می‌کنند‌.

 

● رنگ چشم آبی

د‌ارند‌گان چشم‌های آبی، د‌ارای نگاهی عمیق هستند‌ و شخصیتی حساس د‌ارند‌. این افراد‌ به راحتی فکر و نظر خود‌ را به د‌یگران تحمیل می‌کنند‌.

● رنگ چشم مشکی

صاحبان چشمان مشکی، انسان‌هایی رویایی هستند‌ که د‌ر فضای شاعرانه‌ای زند‌گی می‌کنند‌ و همچنین بسیار د‌ست و د‌ل باز هستند‌. بسیار سعی می‌کنند‌ با هر چه د‌ارند‌ به د‌یگران کمک کنند‌. این افراد‌ همچنین د‌ارای خلق و خوی اجتماعی و احساسات ظریف هستند‌.

● رنگ چشم قهوه‌ای

چشم قهوه‌ای، سمبل مهربانی و محبت است و هر چه تیره‌تر باشد‌ مهر و محبت صاحبش بیشتر است. چشم قهوه‌ای‌ها، بسیار خونسرد‌ند‌ و هرچه را که می‌خواهند‌ به راحتی تصاحب می‌کنند‌.

● رنگ چشم خاکستری

صاحبان چشم‌های خاکستری، د‌و د‌سته هستند‌. یا از شخصیتی آرام برخورد‌ارند‌ و یا شخصیتی عصبی و انقلابی د‌ارند‌، ولی د‌ر مجموع انسان‌هایی سرسخت و سنگین د‌ل هستند‌.

● رنگ چشم عسلی

با وجود‌ اینکه چشم ‌عسلی‌ها، انسان‌هایی خوش قلب هستند‌ ولی با د‌یگران صریح نیستند‌. این افراد‌ همیشه به د‌نبال د‌وست می‌گرد‌ند‌. چشم عسلی‌ها معمولاً از کود‌کی روی پای خود‌ می‌ایستند‌ و د‌وست ند‌ارند‌ به د‌یگران تکیه کنند‌.

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 22:57| توسط حسین رستمی زاده|

 

ساخت خانه ای در کره ماه

 

پروژه های ساخت این خانه ها در حدود سه دهه پیش گرفته شده بود، اما بارها به دلیل بار مالی سنگین این پروژه و مشخص نبودن فایده این کار به تاخیر افتاد.

 به گزارش مشرق، بالاخره بعد از مدت ها حرف و حدیث درباره تصمیم سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا موسوم به ناسا درباره پروژه ساخت خانه و مجتمع های قابل زیست در کره ماه، این پروژه کلید خود و ناسا گفته تا سال ۲۰۱۳ میلادی یعنی تا دو سال دیگر تصمیم خود را عملی خواهد کرد.

این تصمیم مدت ها پیش و در حدود سه دهه پیش گرفته شده بود اما بارها به دلیل بار مالی سنگین این پروژه و مشخص نبودن فایده این کار به تاخیر افتاد اما اخیراً با ابداع روش های جدید و موثر و در عین حال کم هزینه ساخت خانه در کره ماه از سویی و کاربردهای پژوهشی و استفاده های توریستی که از این پروژه می توان کرد از سویی دیگر، ناسا ر متقاعد کرده است که تا سال ۲۰۱۳ پروژه را خود را عملی کند.
یکی از دلایل دیگر به راه افتادن این پروژه، سود مالی فراوانی است که ناسا می تواند بابت گردشگران فضایی کسب کند. با ساخته شدن فضاپیماهای فضایی جدید که کاربرد توریستی و گردشگری دارند و پایین آمدن روزافزون هزینه های گردش فضایی، تا چند سال آینده کره ماه اولین کره غیر زمینی ای خواهد بود که گردشگران در آن به سیاحت خواهند پرداخت.
در این پروژه قرار است سازمان فضانوردی اروپا و سازمان فضاموردی روسیه نیز با ناسا همکاری کنند و به همان نسبت از فواید و سودهای مالی آتی ساخت منازل قابل سکونت در کره ماه استفاده کنند.
نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 22:57| توسط حسین رستمی زاده|

آشنایی با سیاره سرخ منظومه شمسی

 

سیاره مریخ که نام فارسی آن بهرام و نام یونانی آن مارس یا ارس است چهارمین سیاره منظومه شمسی می‌باشد که در فاصله دور‌تر از خورشید واقع شده بنابراین با سرعتی کمتر از زمین به دور خورشید می‌چرخد.
جو سیاره بهرام از زمین به صورت سرخ دیده می‌شد و پس از ارسال ماهواره به مریخ و کاوش آن مشخص شد خاک آن سرخ است.
این سیاره دو ماه به نام فوبوس و دیموس را دارد که ماه‌های آن شکلی نامنظم دارند و جرم سیاره مریخ نصف سیاره زمین و مساحت آن برابر با خشکی‌های سطح زمین است.
مریخ از نظر اندازه، جرم و جاذبه سطح چیزی بین زمین و ماه زمین می‌باشد و جو مریخ دارای ۹۵ درصد دی اکسید کربن و مابقی شامل نیتروژن، آرگون و به مقدار بسیار کمی اکسیژن و آب است.

جو سیاره مریخ بسیار رقیق است و به همین دلیل دمای هوای آن به سرعت تغییر می‌کند.
با توجه به شباهت‌ها، تفاوت‌هایی که بین سیاره زمین و مریخ است پژوهشگران و دانشمندان علاقه بسیاری در جهت کشف راه‌های جدید به منظور امکان پذیر کردن سیاره مریخ برای زندگی انسان‌ها هستند.
زاویه میل مریخ با زامیه میل زمین یکسان است که این تشابه موجب به وجود آمدن فصل‌های گوناگون مانند زمین می‌شود. پژوهش‌هایی تاکنون انجام شده که نشان می‌دهد در این سیاره در زمان‌های دور آب مایع کشف شده است.

جاذبه موجود در سیاره مریخ ۳/۷ متر بر مجذور ثانیه، کمترین فاصله از زمین ۳۵ میلیون کیلومتر قطر آن ۶ هزار و هفتصد و هشتاد و پنج کیلومتر است، میانگین درجه حرارتی سطح سیاره مریخ ۲۱۸ درجه کلوین و محدوده دمایی سطح آن از ۰ تا ۱۲۹- درجه سانتی گراد می‌باشد و چرخش آن به دور خود مانند زمین ۲۴/۶ ساعت است.

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 22:52| توسط حسین رستمی زاده|

11 نکته جالب درباره خواب های شبانه

11 نکته جالب درباره خواب های شبانه
رویاها و خواب های شبانه از دیرباز مورد توجه بشر بوده و پادشاهان همواره مفسرانی را برای تعبیر خواب هایشان داشته اند، اما حقایق جالبی در مورد رویاها وجود دارد كه دانستن آنها خالی از لطف نیست. برخی افراد فقط خواب های سیاه و سفید می بینند.
در حالیكه ۷۰% مردم خواب های رنگی می بینند، ۳۰% باقیمانده خواب هایشان را در فضایی كاملا سیاه و سفید می بینند. البته رنگی یا سیاه و سفید بودن این خوابها ربطی به نوع خواب افراد ندارد و خواب های معمولی مانند دیر رسیدن به امتحان، دیدن مرگ فردی كه در زندگی واقعی زنده است و سایر خواب هایی از این دست، برای هر دو دسته این افراد است.

_ بسیاری از دانشمندان ابتدا اختراع خود را در رویا دیده اند
اگرچه ما حدود ۹۰% خواب هایمان را فراموش می كنیم، اما بسیاری از دانشمندان بنام و مشهور، كشفیات خود را در رویاهایشان دیده و به محض بیدار شدن، آنها را یادداشت كرده اند. از آن جمله می توان به نیوتن، گراهام بل و حتی بسیاری از شاعران معروف كه الهامات خود را در رویاهایشان دریافت می كردند، اشاره كرد.

_ فلج موقت هنگام خواب دیدن
شاید بسیاری از ما ندانیم كه در هنگام خواب دیدن بدنمان به طور موقت دچار فلج می شود. مطالعات نشان داده كه این امر پاسخ طبیعی بدن به حركات ناگهانی در هنگام رویا و خواب های پرهیجان است كه ممكن است باعث افتادن یا آسیب به فرد می شود، بنابراین به طور طبیعی از نظر فیزیكی غیرفعال می شود.

_ خوابها قابل كنترل هستند
همانطور كه می دانیم، خواب مراحل مختلفی دارد تا به عمیق ترین سطح خود برسد. در فاز خاصی كه به آن "رویای شفاف" می گویند، می توان مراحل خواب را كنترل كرده و حتی نتیجه آن را تغییر داد.

_ خوابها با زبان غیر مستقیم صحبت می كنند
اگرچه تحقیقات زیادی در زمینه تعبیر خواب انجام شده و كتابهای زیادی نیز در این زمینه نوشته شده، اما واقعیت این است كه روها به زبان نشانه ها صحبت نمی كند كه قابل تفسیر و تعبیر باشند. رویاها در واقع معانی عمیقی دارند كه تنها ضمیر ناخودآگاه قادر به فهم آن است.

_ یادآوری رویاها معمولا سخت است
اغلب زمانی كه از خواب بیدار می شویم، تنها قسمت های كمی از رویای خود را به یاد می آوریم. بنابراین رویاها تقریبا همیشه فراموش می شوند، مگر اینكه در مراحل خاصی از خواب بیدار شویم.

_ رویای انجام كارهایی كه در واقعیت از آنها منع می شویم
واقعیت جالب دیگر درباره رویاها، این است كه ما معمولا خواب كارهایی را می بینیم كه در بیداری از آنجام آنها منع می شویم، به عنوان مثال شخصی كه خوردن شیرینی جات برایش ممنوع است، معمولا خواب خوردن شكلات و شیرینی را می بیند. علاوه بر این، شرایط پزشكی و اختلالات روانی نیز می تواند تاثیر مستقیمی روی رویاها داشته باشد.

_ رویاها و خواب های آشفته، می تواند به بیماری های روانی منجر شود
خواب و رویای عمیق در مرحله ای به نام "آر ای ام" نقش مهمی در سلامتی فرد دارد. مطالعه ای كه روی تعدادی دانش آموز انجام شده بود، نشان داد كه گروهی از آنها كه در شروع مرحله "آر ای ام" بیدار می شوند، حساس تر و عصبی تر می شوند و در صورت ادامه این روند، دچار مشكلات روحی و روانی نیز خواهند شد.

_ افراد نابینا هم خواب می بینند
نكته جالب درباره خواب افراد نابینا این است كه افرادی كه از نابینایی مادرزادی رنج می برند، رویاهایی می بینند كه در عالم واقع آنها را حس می كنند، اما افرادی كه پس از تولد و بر اثر حادثه نابینا شده اند، خواب های عادی می بینند.

_ حیوانات نیز خواب می بینند
مطالعات نشان می دهد كه حیوانات نیز دقیقا مشابه انسانها، خواب می بینند.

_ كودكان بیشتر از افراد بالغ كابوس می بینند
مطالعات آماری، تعداد كابوس های شبانه كودكان نسبت به بزرگسالان را تائید می كند.
نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 22:39| توسط حسین رستمی زاده|

تعداد کمی از افراد به این موضوع توجه می‌کنند اما شما با استفاده از روش‌های مختلف می‌توانید از ایجاد آکنه و جوش‌ها در پوست بدنتان جلوگیری کنید. برای آگاهی از پاکیزگی پوست بدن روش‌های زیر را به دقت اجرا کنید.

۱٫غذای مورد علاقه‌تان را بخورید

برخی از افراد معتقدند مصرف غذاهای چرب و شکلات، باعث ایجاد جوش می‌شوند. آکنه زمانی به وجود می‌آید که منافذ پوست به وسیله چربی بسته شوند. در این هنگام باکتری‌های عادی باعث عفونت می‌شوند. اگر مطمئن هستید که مصرف غذاهای چرب و شکلات منافذ پوستتان را مسدود می‌کنند از آنها دوری کنید اما در شرایط عادی لزومی ندارد به خاطر سلامت پوستتان از خوردن غذای مورد علاقه‌تان دوری کنید.

۲٫آب بخورید

نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز پوست بدنتان را سالم و شاداب نگه می‌دارد. همچنین مصرف غذای سالم، میوه و سبزی تازه نیز ویتامین‌های A و E را که برای سلامت پوست ضروری‌اند، تامین می‌کند. سبزیجات برگ‌سبز مانند کلم بروکلی سرشار از ویتامین E هستند. میوه‌ها و سبزیجات رنگارنگی مانند کلم، طالبی، هلو و فلفل نیز سرشار از ویتامین A هستند.

۳٫آرایش غلیظ، ممنوع!

از لوازم آرایش چرب دوری کنید. این‌گونه از لوازم آرایش منافذ پوست را می‌بندند. لوازم آرایشی که با استفاده از موادمعدنی تهیه شده‌اند خیلی کمتر از لوازم آرایش چرب منافذ پوست را مسدود می‌کنند.

۴٫استفاده از لوازم آرایش بدون چربی

اگر مرتب آرایش می‌کنید از لوازم آرایش بدون چربی استفاده کنید. قبل از استفاده از لوازم آرایش صورتتان را با آب سرد شستشو کنید. فراموش نکنید پیش از خواب نیز پوستتان را از مواد آرایشی پاک کنید.

۵٫حمام آفتاب ممنوع

برخی از افراد معتقدند که حمام آفتاب گرفتن پوست را تمیز می‌کند. اما واقعیت آن است که اشعه خورشید خطر ابتلا به سرطان پوست، پیری زودرس و چین‌وچروک پوست را افزایش می‌دهد. هرگز جلوی آفتاب دراز نکشید و از داروهای ضدآکنه استفاده نکنید چون ترکیب این داروها و نور خورشید بسیار مضر است.

۶٫استفاده از کرم‌های ضدآفتاب بدون روغن

از ضدآفتاب‌هایی استفاده کنید که میزان محافظتشان در برابر نور خورشید (SPF) 15 یا بیشتر باشد. هنگام خرید این نوع کرم‌ها دقت کنید بدون روغن باشند تا از مسدودشدن منافذ پوست جلوگیری کنید. کرم ضدآفتاب را هر ۲ ساعت یک بار به پوستتان بزنید.

۷٫عدم استفاده از مواد چرب‌کننده و حالت دهنده مو

اگر به موهایتان ژل می‌زنید و آن را به سمت صورتتان شانه می‌کنید، بدانید که این مواد منافذ پوستتان را می‌بندند. موهایتان را همیشه تمیز نگه دارید و از شامپوهای بدون روغن استفاده کنید. اگر موهایتان چرب است و هر روز سرتان را می‌شویید از اسپری برای حالت‌دادن به موهایتان استفاده نکنید.

۸٫استفاده از صابون‌های بدون روغن

صابون‌های بدون روغن نمی‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند و باعث ایجاد آکنه و جوش‌های سر سفید و سیاه شوند. صابون‌هایی انتخاب کنید که روی جعبه‌شان کلمه «بدون چربی» قید شده باشد تا از مسدودشدن منافذ پوست جلوگیری کند. با استفاده از این صابون، دست‌ها، لباس‌ها و… را که با پوستتان در تماس هستند و می‌توانند محرک باشند را بشویید.

۹٫استفاده از کرم‌ها بر اساس توضیحات سازنده

حتما بر اساس دستورالعمل نوشته‌شده روی بسته‌بندی‌ها از پماد و کرم‌ها استفاده کنید. کرم‌ها را به وسیله پارچه پنبه‌ای یا کتان روی پوست صورت بمالید. اگر از دستتان برای این کار استفاده کنید به پوستتان صدمه وارد می‌کنید. دست‌های شما حاوی چربی‌هایی هستند که می‌توانند تعداد آکنه و جوش‌های صورت را افزایش دهند. حتما پیش از آرایش کردن، صورتتان را به دقت بشویید.

۱۰٫دوری موها از صورت

اگر موهای‌تان بلند است هنگام خواب آنها را پشت سرتان ببندید تا پوست صورتتان را تحریک نکند. سعی کنید در طول روز نیز این کار را انجام دهید. به خاطر داشته باشید مو حاوی روغن‌هایی است که می‌تواند منافذ پوست را ببندد و باعث ایجاد آکنه، جوش‌های سر سیاه و سفید شود.

۱۱٫به صورتتان دست نزنید

دست‌زدن و مالش‌دادن صورت می‌تواند تعداد آکنه‌های صورت را افزایش دهد. هرگز دست‌هایتان را به صورتتان تکیه ندهید و از صورتتان برای نگه داشتن تلفن همراه استفاده نکنید. دست‌ها و تلفن همراه حاوی روغن‌هایی هستند که پوست صورت را تحریک می‌کنند. عرق بدن نیز می‌تواند باعث ایجاد آکنه شود. حتما بعد از اینکه عرق کردید، دوش بگیرید تا پوست بدنتان تمیز شود.

۱۲٫استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده فاقد چربی

پوست سالم مرطوب است. کرم مرطوب‌کننده فاقد چربی انتخاب کنید و به پوست صورتتان بمالید. این کرم کمک می‌کند ایجاد آکنه و جوش به تعویق بیفتد.

۱۳٫جوش را نترکانید

فشاردادن و ترکاندن جوش‌ها تنها مشکلات را افزایش می‌دهند. در مقابل این کار مقاومت کنید. این کار باعث می‌شود عفونت‌ها به نقاط دیگر پوست گسترش یابند و جوش‌های جدیدی ایجاد شوند.

۱۴٫استفاده مداوم و طبق دستور پزشک داروها

داروهای ازبین‌برنده آکنه یک شبه همه آکنه‌ها را از میان نمی‌برند. بیشتر درمان‌ها دست‌کم ۸ هفته طول می‌کشند و معمولا ۶ ماه زمان نیاز است تا پوست صورت شما عاری از آکنه شود. برخی اوقات پزشکتان توصیه می‌کند زمانی که پوست صورتتان عاری از آکنه است نیز از داروهای ضدآکنه استفاده کنید.این درمان نگهدارنده الزامی است. حتما داروها را طبق دستور پزشک استفاده کنید، در غیر این صورت عوارض فراوانی پوست صورتتان را تهدید می‌کند.

۱۵٫کنترل درمان آکنه توسط پزشک

هرگز با آکنه، جوش سر سیاه و لک و پیس زندگی نکنید. اگر درمان‌ها مفید نبوده به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا روش‌های درمانی دیگری را ارائه کند.

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 22:36| توسط حسین رستمی زاده|

ساعت هوشمند سونی، وسیله ای کوچک و مبتنی بر اندروید است که با وصل شدن به بند همراه آن می‌تواند به یک گوشی هوشمند، تبدیل شود.

این دستگاه می‌تواند از طریق بلوتوث به گوشی اندرویدی داخل جیبتان وصل شود و بسیاری از کارها اعم از خواندن پیام ها و ایمیل ها و چک کردن شبکه‌های اجتماعی از طریق آن بدون آنکه گوشی را از جیبتان خارج کنید انجام شود.

smartwatch main image 620x440 ساعت هوشمند سونی مبتنی بر اندروید و اتصال آن به گوشی اندرویدتان!

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از ZoomIT، برای یک طرفدار اندروید که همه نوع محصول اندرویدی دارد، یک ساعت هوشمند اندرویدی نیز می‌تواند جذاب باشد. یک ساعت مچی اندرویدی که از طریق بلوتوث می‌تواند به گوشی هوشمند گوگلی‌تان متصل شود.

پل همنت، رئیس واحد خدمات مشتریان آمریکای شمالی بخش ارتباطات موبایل سونی گفت: ساعت هوشمند اولین محصول جانبی هوشمندی است که به صورت یکپارچه به گوشی هوشمند متصل شده و دسترسی و تجربه کاربری آن را گسترش می‌دهد.

smartwatch message image 940x2701 ساعت هوشمند سونی مبتنی بر اندروید و اتصال آن به گوشی اندرویدتان!

ساعت هوشمند که هدف طراحی آن استفاده از چند نمایشگر می‌باشد، دسترسی به محتوا و سرگرمی را در حال حرکت و به صورت زنده فراهم می‌کند.

سونی می‌گوید که ساعت هوشمندش ضد گرد‌و‌غبار و ضد‌ لک است. این محصول به همراه یک بند مچی لاستیکی مشکی ارائه می‌شود ولی می‌توانید پنج رنگ دیگر آن (صورتی، سفید، سبز نعناعی، خاکستری و آبی) را نیز به انتخاب خود خریداری نمایید.

این وسیله از طریق USB شارژ می‌شود، تا ۴ روز شارژ نگه می‌دارد و با دستگاه‌های مجهز به اندروید نسخه ۲٫۱ به بالا کار می‌کند.

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:18| توسط حسین رستمی زاده|

 

crysis3new اولین اطلاعات از سوی جدیدترین قسمت بازی Crysis 3

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام،  به تازگی وبسایت Madfanboy صحبت هایی را در مورد بازی Crysis 3 انجام داده است و اعلام کرده است که این بازی در بهار سال ۲۰۱۳ عرضه خواهد شد .

همینطور این بازی قرار است بر روی پلتفرم های Xbox 360 , PC و PS3 منتشر شود .

بنابر صحبت هایی که زده شده است ، نیویورک در قسمت سوم این بازی به شدت خراب شده است و شما در این بازی فقط شاهد جنگل هستید .

بنابر این می توان گفت که Crysis 3 مخلوطی از نسخه اول و دوم است .

هم چنین استودیو Crytek قول داده است که Crysis 3 بهترین تجربه را در سبک TPS به بازیکنان منتقل کند .

همینطور سازنده آلمانی این بازی ، صحبت هایی با CVG کرده است و وعده داده است که این بازی در بخش داستان پیشرفت کند ، همینطور تمام جنبه های این بازی را مورد بررسی قرار دهد .

همینطور اعلام شد که این بازی در تاریخ ۱۵ April به طور رسمی رونمایی خواهد شد .

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:18| توسط حسین رستمی زاده|

 

خبر خوبی که امروز کاربران گجت های اپلی دریافت کردند قرار گرفتن بازی خاطره انگیز و محبوب Max Payne در اپ استور است که می تواند یکی از بازی های محبوب اپ استور اپل هم نام بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از پی سی دی، ممکن نیست اهل بازی با پلتفرم PC باشید و با نام مکس پین آشنا نباشید. بازی که در سال خود یکی از بهترین و محبوب ترین بازی ها در بین دیگر بازی ها شناخته شده بود.

icon xl 300x158 بازی خاطره انگیز Max Payne در اپ استور راه پیدا کرد

مدتی است ورژن سوم مکس پین بعد از سال ها برای پلتفرم های مختلف معرفی شد ولی خبری که امروز در فروم کاربران گدجت های اپلی خواندیم قرار گرفتن بازی محبوب و خاطره انگیز مکس پین در اپ استور اپل است.

max payne ios 1 بازی خاطره انگیز Max Payne در اپ استور راه پیدا کرد

دولوپرهای اپل در ارائه مکس پین در اپ استور سنگ تمام گذاشتند و برای آیفون ، آیپد (۱ و ۲) ، آیپد جدید و آیپاد براساس رزولوشن آن اقدام به قرار دادن این بازی محبوب کردند.

شما اگر آیپد جدید هم دارید می توانید از این بازی به صورت تمام صفحه لذت ببرند.

max payne ios 3 بازی خاطره انگیز Max Payne در اپ استور راه پیدا کرد

البته طبق عادت بازی ها و نرم افزارهای آندرویدی ، امکان دارد این بازی هم برای آندروید بیاید.

قیمت این محصول در اپ استور ۲٫۹۹ دلار می باشد.

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:18| توسط حسین رستمی زاده|

 

لپ تاپ ها دستگاه های ظریفی هستند و نحوه تمیز کردن آنها از گرد و غبار و اجسام جانبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چه بسا با تمیز کردن غیر اصولی لپ تاپ به آن ضرر نیز برسانید.

در این ترفند قصد داریم نحوه صحیح تمیز کردن یک لپ تاپ را قدم به قدم توضیح دهیم.

laptopclean nariya راهکارهایی برای تمیزکردن لپ تاپ

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از ناریا، ابتدا بدانید که بهترین روش آن است که پیش از هر کاری به دفترچه راهنمای کامپیوتر خود مراجعه کنید و ببینید در آنجا چه دستورالعملی برای تمیز کردن لپ‌تاپ شما داده شده است.

اغلب کارخانه‌های فروشنده لپ‌تاپ توصیه می‌کنند که تمیز کردن کلی لپ‌تاپ یک بار در سال بیشتر انجام نشود. اما کسانی که دایما در سفر هستند نیاز بیشتری به تمیز کردن کامپیوترشان پیدا می‌کنند. نخستین نکته در هنگام تمیز کردن لپ‌تاپ این است که از پارچه‌‌های زمخت و زبر و موادی که دارای حلال‌های آمونیاکی هستند خودداری کنید.

انواع گردو خاک و کثافات مانند موی حیوانات و غیره ممکن است به درون کامپیوتر شما رفته باشد.

خاک سیگار و تفاله‌های ریز از دیگر مواردی است که درون لپ‌تاپ‌ها پیدا می‌شود!

اینها معمولا بر روی صفحه نمایشگر شما و یا درون پورت‌ها می‌نشینند و مشکلاتی را ایجاد می‌کنند.شما برای تمیز کردن لپ‌تاپ خود به وسایل زیر نیاز دارد: دمنده هوا، پارچه تنظیف پزشکی، محلول نظافت و در آخر یک تکه پارچه کتانی مانند یک تی‌شرت.

بخش بیرونی – برای تمیز کردن بخش بیرونی و بدنه لپ‌تاپ از یک تکه پارچه کتانی استفاده کنید که می‌تواند بخشی از یک تی‌شرت کهنه و قدیمی باشد.

به هیچ عنوان از پارچه‌های راه‌ راه مخصوص نظافت و یا پارچه‌های ساینده برای این کار استفاده نکنید. از پارچه‌ها و دستمال‌های خشن مخصوص نظافت هم نباید استفاده کنید. یادتان باشد هیچ گاه اسپری تمیز کننده را مستقیم روی بدنه لپ‌تاپ نپاشید بلکه آن را روی پارچه ریخته و سپس به بدنه بکشید.

سوراخ‌های هواکش – شما می‌توانید از یک کمپرسور دمنده هوا بری تمیز کردن سوراخ‌های هواکش کامپیوتر خود استفاده کنید.

در هنگام دمیدن هوا به این سوراخ‌ها مراقب باشید با شدت زیاد اسپری نکنید زیرا این کار به پره‌های فن کامپیوتر ممکن است آسیب بزند.از پارچه پزشکی برای تمیز کردن لابه‌لای سوراخ‌ها و پروانه فن استفاده کنید.

هرگز کمپرسور هوا را مستقیم به سمت پروانه فن نگیرید چرا که ممکن است باعث چرخ بیش از حد مجاز آن شود.

پورت‌ها – پس از آن که سوراخ‌های هوا و فن تمیز شدند به سراغ پورت‌ها بروید. این پورت‌ مکان‌‌هایی هستند که جرم زیادی را جمع‌آوری می‌کنند برای تمیز کردن آنها باید از پارچه پزشکی استفاده کنید.

دمنده هوای فشرده در اینجا نیز می‌تواند کمک فراوانی برای تمیز کردن پورت‌ها بکند. فقط مراقب باشید با فشار هوا جرم‌ها را به اعماق پورت‌ها نفرستید.

نمایشگر – اگر قصد تمیز کردن جرم‌های روی صفحه نمایشگر را دارید، حتما قبل از این کار لپ‌تاپ را خاموش کنید. باز هم از یک تکه پارچه کتان مانند یک تی‌شرت استفاده کنید و هرگز پارچه‌هایی که خش ایجاد می‌کنند را به کار نبرید.

هرگز از دستمال توالت برای پاک‌کردن صفحه نمایشگر استفاده نکنید. هرگز از محلول‌های تمیز‌کننده که پایه آمونیاکی دارند برای تمیز کردن صفحه نمایشگر استفاده نکنید.

در صورت استفاده از این محلول‌ها پایان کار صفحه نمایشگر فرا رسیده است. برای این کار حتما از محلول‌های تمیزکننده مانیتور استفاده کنید که مطمئن‌تر است. همیشه محلول را بر روی پارچه اسپری کنید و از اسپری کردن مستقیم بر روی صفحه نمایشگر پرهیز کنید.

جهت کشیدن پارچه بر روی صفحه نمایشگر از چپ به راست و از بالا به پایین است. شما همچنین می‌توانید با مخلوط کردن ایزوپروپیل الکل و آب یک محلول تمیزکننده اختصاصی برای خود بسازید. این محلول باید حاوی قسمت‌های مساوی از آب و الکل باشد.

کیبورد – کیبورد یکی از کثیف‌ترین بخش‌های کامپیوتر است و ممکن است انواع خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها در هنگام کار کردن روی آن بریزد. بسیاری از جرم‌ها به انگشتان شما چسبیده و از این طریق وارد کیبورد شما می‌شوند.

برای خارج کردن جرم‌ها و ذرات زیر کیبورد که در آن فرو رفته‌اند از دمنده هوای فشرده با زاویه مورب استفاده کنید. به راهنمای استفاده از لپ‌تاپ مراجعه کنید. چرا که ممکن است کلید‌های کیبورد شما قابلیت برداشته شدن به منظور نظافت را داشته باشند.

پس از تمیز کردن از قرار گرفتن درست کلید‌ها در جای درست خودشان مطمئن شوید. پارچه پزشکی وسیله مفیدی برای پاک کردن کلیدها و اطراف آنها است.

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:18| توسط حسین رستمی زاده|

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:18| توسط حسین رستمی زاده|

 

 

در زیر ویلایی رو مشاهده می‌کنید که طراحی اون توسط معمار مشهوری بنام  اندرو مینارد صورت گرفته . این ویلا همینک در ملبورن استرالیا واقع هستش و این طراحی به درخواست یک خانواده استرالیایی بوده، می‌تونید تصاویر این طراحی رو در زیر مشاهده کنید .

 

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:18| توسط حسین رستمی زاده|

 

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از ZoomIT، در ادامه با ۶ روش موثر برای کنار گذاشتن کاغذ در محیط‌های کاری و منازل آشنا می‌شوید.

recycle bin with paper 610x456 آیا می توان بدون کاغذ در دنیای دیجیتالی‌ امروز زندگی کرد؟!

به نقل از نشریه اکونومیست، تنها امریکائیان به طور متوسط ۸ درخت ۳۷ متری در سال را برای مصرف کاغذ از بین می‌برند. اگر اوضاع به همین منوال پیش برود چندی نمی‌گذرد که درخت پارک‌ها و بوستان‌های شهری را نیز برای تامین نیاز کاغذ قطع کنیم! اگر علاقمند شده‌اید تا در حفظ درختان کره زمین نقشی مثبت داشته باشید با ما همراه شوید.

قبوض پرداختی

اگر هنوز قبوض پرداختی‌تان به صورت کاغذی است، بهتر است دست به کار شوید و از شرکت یا موسساتی که قبض دریافت می‌کنید تقاضای قبوض الکترونیکی نمایید. به طور مثال، برخی از ارائه دهندگان خدمات اینترنت مانند شرکت شاتل، به محظ صدور قبض جدید آن را به نشانی پست الکترونیکی مشترک ارسال و یک پیامک نیز جهت اطلاع به مشتری ارسال می‌نماید.

آنگاه کاربر محترم می‌تواند با پرداخت آنلاین هزینه اینترنت، حتی یک میلیمتر مربع نیز کاغذ را حرام نکند!

دانلود راهنمای محصولات

از دوربین دیجیتال و تلویزیون‌های تخت گرفته تا پخش‌کننده‌های موسیقی و لوازم منزل، هر روزه شرکت‌های تولیدکننده بیشتری هستند که راهنمای محصولات خود را دیگر به صورت کاغذی ارائه نکرده و کاربران را ترغیب می‌کنند تا برای دریافت نسخه PDF به وب‌سایت آنها رجوع نمایند.

حتی اگر محصولی تهیه کرده‌اید که حاوی دفترچه راهنمای چاپی بود، می‌توانید آن را به همراه سایر برگه‌ها و زباله‌های خشک به یکی از غرفه‌های بازیافت شهرداری تحویل داده و در عوض نسخه PDF آن را بر روی رایانه‌تان ذخیره نمایید.

از حق نگذریم؛ نگهداری راهنمای محصولات به صورت PDF خیلی راحت‌تر از نسخه چاپی است و آنها نیز خوشحال‌ترند چرا که مثل اجداد کاغذی‌شان در اعماق جعبه‌های دستگاه یا کنج کمد مدفون نمی‌شوند!

اسکن اسناد کاغذی

اگر مسئولیت اداره یک دفتر کار به عهده شماست خوب می‌دانید که در روز چقدر اسناد و رسیدهای گوناگون به دست‌تان می‌رسد که باید در آخر هفته به مدیر، معاون، حسابدار، مسئول بخش و خیلی آدم‌های دیگر تحویل دهید.

یک راهکار خوب برای گم نکردن این همه کاغذ، اسکن آنها به محض دریافت و بازیافت رسیدهای کاغذی است. امروزه اکثر چاپگرهای چندکاره قادرند که بلافاصله پس از اسکن، فایل مربوطه را به صورت PDF بر روی رایانه ذخیره نمایند.

اگر فکر می‌کنید که تعداد صفحات شما برای اسکن گرفتن خیلی زیاد شده بهتر است با خرید اسکنری مجهز به منبع تغذیه کاغذ (ADF) به صورت کاملاً حرفه‌ای این کار را انجام دهید. حتی می‌توانید کارت‌های ویزیت دریافتی را نیز اسکن کرده و در گوشی خود ذخیره کنید تا مثل مدیر بازرگانی شرکت ما هرگز شماره‌های مهم کاری‌تان را از دست ندهید!

ذخیره فایل‌های چاپی

اگر این مقاله را مفید یافتید و قصد گرفتن چاپ از آن را دارید دست نگه دارید! با نصب یک برنامه چاپگر که خروجی کار را به صورت فایلهای PDF به شما تحویل می‌دهد، می توانید در هزینه جوهر و کارتریج نیز صرفه جویی نمایید. اگر حوصله نصب یکی از این برنامه های چاپگر که خیلی از آنها به صورت رایگان عرضه می شود را هم ندارید؛ می توانید از مرورگر گوگل کروم بهره ببرید که این قابلیت را به صورت ذاتی در خود دارد.

دانلود نرم‌افزار مجانی Primo PDF برای چاپ صفحات برروی فایل‌های PDF

دسترسی به فایلها در همه جا اسکن اسناد کاغذی

سبک زندگی و کار بدون کاغذ بدین معنی است که با فایل‌های PDF زیادی سر و کار داشته باشیم. اما قرار نیست که همه این فایل‌ها را در کنج رایانه پنهان کنیم، بهتر است فایل‌هایی که دسترسی به آنها در همه جا ضروری است را در یکی از سرویس دهندگان کلاد (Cloud) مانند دراپ‌باکس، اسکای درایو یا باکس ذخیره کرده و در گوشی هوشمند، تبلت، رایانه همراه و کلاً در همه جا به آنها دسترسی داشته باشیم

قراردادهای کاری، رسیدهای مهم مالی و تصویر کارت‌ویزیت شرکای تجاری را می‌توان برخی از این نمونه‌ها دانست. به اعتقاد اکثر کارشناسان و نظر شخصی بسیاری از کاربران، استفاده از سرویس دراپ‌باکس و یا باکس بهترین گزینه‌ها پیش روی شماست؛ اگر هنوز از این سرویس‌ها استفاده نکرده‌اید، الان وقت مناسبی برای این کار است.

هم‌اکنون به سایت dropbox.com سر زده و از خدمات رایگان آن بهره شایسته و بایسته را ببرید.

امضاء الکترونیکی اسناد

یکی از زننده‌ترین شیوه‌های زندگی دیجیتالی امروز آن است که برای امضای اسناد الکترونیکی دست به دامان سنت‌های هزار ساله شویم؛ آنها را چاپ گرفته و به شیوه سنتی با قلم امضا کنیم و دوباره به کمک اسکنر آنها را به صورت رقومی (دیجیتالی) در آوریم. اما صبر کنید؛ با استفاده از این برنامه که مخصوص چنین کاری طراحی شده است، دیگر نیازی به این همه چرخاندن قاشق در مدار دور سرمان نیست! می‌توانید به سادگی با نوک انگشتان یا قلم دیجیتال، اسناد مربوطه را به صورت کاملاً الکترونیکی امضا نمایید.

در آخر شایان ذکر است که شاید در ابتدای کار، ترک عادات صدها ساله موجب مرض چند روزه گردد، اما راستش را بخواهید به زحمت اولیه‌اش می‌ارزد.

حداقل مزیت این کار اینکه دیگر با میز کار درهم و برهم گذشته خداحافظی می‌کنیم و به زندگی دیجیتالی‌مان سلامی تازه می‌دهیم، سلام…

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:18| توسط حسین رستمی زاده|

 

 

بر اساس بخشنامه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، تمامی ارائه دهندگان خدمات اینترنت، موظف به تفکیک ترافیک اینترنت از اینترانت شدند که به گفته معاون وزیر ارتباطات، این کار هم‌اکنون در برخی شرکت‌ها در حال انجام است.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات برسام و به نقل از فارس، چندی پیش در سایت متمای سازمان فناوری اطلاعات ایران، بخشنامه ای در خصوص جداسازی ترافیک اینترنت از اینترانت منتشر شد.

limebvyztohzcx5hzd4 جداسازی ترافیک اینترنت از اینترانت

این بخشنامه با استناد به مصوبه ۱۲۰ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات صادر شده و شرکت‌ مخابرات، دارندگان پروانه انتقال خدمات انتقال داده، خدمات انتقال ماهواره‌ای، دارندگان پروانه وایمکس، پروانه توزیع اینترنت، تمامی دستگاه‌های دولتی دارای میزبانی وب و تمامی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات میزبانی خصوصی، را مورد خطاب قرار داده است.

علی حکیم جوادی در توضیح بخشنامه جدا سازی ترافیک اینترنت از اینترانت، اظهار داشت: باید در کشور به گونه‌ای اینترنت را از اینترانت جا کنیم و این موضوع بسیار مهم است.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: این اتفاق در بسیاری از کشورهای دنیا روی داده و زمانی که یک کاربر می‌تواند نیاز خود را از منابع داخلی برآورده کند، دلیلی به مراجعه به منابع خارجی نیست.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تاکید کرد: علاوه بر این، اینترانت، باعث کاهش هزینه‌ها و بهینه شدن استفاده از پهنای باند بین‌الملل و نیز افزایش حداکثری تولید محتوی در داخل کشور، می‌شود.

دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که ” این بخشنامه دقیقا چه موضوعی را به مخاطبان ابلاغ می‌کند”، توضیح داد: مخاطبان این بخش نامه بیشتر اپراتورها هستند؛ باید در بخش زیرساخت و اپراتورها، مسیر اینترنت و اینترانت را جدا کنیم.

وی ادامه داد: به این طریق کاربری که نیاز به دسترسی داخلی دارد، از اینترانت استفاده کند و کاربری که نیاز به اطلاعات خارجی دارد، از اینترنت استفاده کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: بالطبع، قیمت و سرعت اینترانت نیز باید از اینترنت متفاوت باشد.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: این شرکت ها، با برگزاری جلسات متعدد برای نحوه این جدا سازی کاملا توجیه شده‌اند.

حکیم جوادی در پاسخ به این سوال که “آیا اجرای این مصوبه زمان‌بر خواهد بود”، گفت: خیر؛ بسیاری از شرکـت‌ها این کار را انجام داده‌اند؛ همچنین خوشبختانه برخی از شرکت‌های pap این کار را انجام داده‌اند.

وی در پاسخ به این سوال که “ یعنی هم اکنون برای کاربران برخی از شرکت‌های pap، ترافیک اینترنت از اینترانت جدا شده ” گفت: بله؛ برای برخی شرکت‌هایی که به صورت آزمایشی این کار را پیاده سازی کرده‌اند، ترافیک اینترنت از اینترانت جدا شده است و برای شرکـت‌هایی که در آینده این کار را پیاده سازی خواهند کرد، نیز این کار به راحتی قابل اجرا است.

نوشته شده در چهار شنبه 30 فروردين 1391برچسب:,| ساعت 16:18| توسط حسین رستمی زاده|















قالب جدید وبلاگ پيچك دات نت